Cloudy blog

پرینتر سه بعدی چیست ؟ و چه کارایی هایی دارد ؟

جمعه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۰۹ ق.ظ

هر چه بیشتر در زمان به جلو حرکت میکنیم استفاده از برخی ابزار ها مانند پرینتر سه بعدی بیشتر می شود و  در زندگی بشریت نقش پررنگ تری پیدا می کند. 

 

 

در این مقاله سعی داریم شما را با پرینتر سه بعدی و کارایی های ان اشنا کنیم ....... 

__________________________________________________________________________________

 پرینتر سه بعدی چیست؟ و چه کارایی هایی دارد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است در ذهن انسان های دوست دار تکنولوژی پیش بیاید این است که نحوه کار "پرینتر سه بعدی" چیست؟ و چگونه این دستگاه و تکنولوژی به کار رفته در ان به یکی از بهترین و محبوب ترین فناوری های جهان تبدیل شده است؟

 

در این مقاله به این موارد میپردازیم:

•) اساس کار پرینتر سه بعدی

•) مزایای پرینتر سه بعدی 

•) معایب پرینتر های سه بعدی

•) کاربرد پرینتر های سه بعدی 

______________________________________________________________________________________________

 ♦) پرینتر سه بعدی : 

 دستگاه پرینتر سه بعدی در حقیقت دستگاهی شبیه دستگاه های سی ان سی است که میتواند یک فایل سه بعدی طراحی شده با استفاده از نرم افزار های سه بعدی و یا اسکنر سه بعدی را به یک شیء فیزیکی قابل لمس تبدیل کند. 

 

نحوه کار پرینتر سه بعدی به این صورت است که فایل سه بعدی بعد از اسلاید شدن و اعمال تنظیمات نحوه پرینت و انتقال ان به دستگاه و بارگذاری مواد مصرفی یا همان فیلامنت ، دستگاه شروع به کار نموده و مدل فیزکی را لایه به لایه پرینت نموده و میسازد . یکی از کاربرد های پرینت سه بعدی مدلسازی های اولیه و در پاره ای از موارد ساخت محصول نهایی است .

 

بطور کلی میتوان گفت که مهمترین کاربرد این دستگاه، نمونه سازی اولیه محصول جهت کنترل و ایراد یابی محصول طراحی شده و رفع ایراد های احتمالی و در نهایت تولید انبوه محصول توسط روش های تولید دیگر مانند ریخته گری و یا تظریق پلاستیک است .

______________________________________________________________________________________________

♦) اساس کار پرینتر های سه بعدی:
بر خلاف دستگاه های تولید  سنتی مانند دستگاه تراش یا دستگاه فرز که قطعه سه بعدی با براده برداری و یا تراش فلز تولید میشود، در چاپگر سه بعدی مدل سه بعدی با بارگذاری یا افزودن مواد بر روی همدیگر تولید میشود.

 

این کار شباهت بسیار زیادی به کار ساختمان سازی و یا دیوار سازی توسط یک بنا دارد همانطور که بنا برای ساخت دیوار اجر را لایه به لایه روی هم میچیند ،در پرینتر سه بعدی نیز مواد به صورت لایه لایه بر روی یک دیگر چییده میشوند تا در نهایت مدل سه بعدی ساخته میشود. در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM مواد و یا همان فیلامنت توسط اکسترودر به داخل هیتر و یا گرم کن هدایت شده و در انجا ذوب شده و از طریق نازل تزریق میشود.

 

مواد تزریق شده توسز یک سیستم حرکتی بر روی صفحه و بر اساس یک برنامه از پیش تعریف شده تطریق میگردد و این کار انقدر تکرار میگردد تا قطعه سه بعدی ساخته شود ......... به همین دلیل به ان تکنولوژی ساخت افزایشی و یا manufacturing additiv گفته میشود. البته انواع مختلفی از پرینتر های سه بعدی با تکنولوژی های مختلف وجود دارد .

______________________________________________________________________________________________

♦)مزایای پرینتر سه بعدی:

هرچند که مزایای پرینتر های سه بعدی بسیار است اما اصلی ترین و مهمترین مزینت ان این است که این تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات زیادی زندگی امروزه ما شده است و دلیل این تغییرات عملکرد بالای این دستگاه در تولید مدل های سه بعدی پیچیده و کاهش بسیاری از هزینه های پیش تولید و بخصوص نمونه سازی است.

______________________________________________________________________________________________

♦)معایب پرینتر های سه بعدی:
هر دستگاه کنار مزایای خود معایبی هم دارد که پرینتر های سه بعدی هم از این قاعده مستثنا نیستند. 

معایب پرینتر های سه بعدی :

1- مقرون به صرفه نبودن تولید انبوه: دستگاه های پرینتر سه بعدی برای نمونه سازی یا ساخت تعداد محدودی از قطعات کارایی دارد. در صورتی که هدف تولید انبوه یک محصول یا قطعه باشد استفاده از پرینتر های سه بعدی مقرون به صرفه نخواهد بود.

2- کند بودن پروسه تولید: بطور کلی سرعت این دستگاه در مقایسه با بقیه ی روش های تولید مانند دستگاه تزریق پلاستیک کند است و به همین دلیل دستگاه مناسبی برای تولید انبوه نیستند.

3- محدودیت ابعادی : هر دستگاه دارای محدودیت ابعادی است و نمی توان قطعات بزرگتر از حجم پرینت دستگاه پرینت نموده مگر انکه ان را چند تیکه کرده و هر تیکه را جداگانه پرینت شود.

4- مواد مصرفی محدود: برخلاف روش های سنتی تولید که تنوع مواد اولیه ان بالا است ، در پرینتر های سه بعدی تنوع مدار قابل مصرف محدود است و این موضوع در برخی موارد مانع از بکارگیری ان در تولید محصول خاصی با مواد خاص میشود.

______________________________________________________________________________________________

♦) کاربرد پرینتر های سه بعدی:

 به طور کلی میتوان گفت که این دستگاه در تمام صنایع کاربرد دارد که عبارتند از:

* هوا و فضا

* معماری و ماکت سازی

* صنایع اتومبیل سازی 

* تجهیزات الکترونیکی

* صنعت محصولات تجاری و کالاهای مصرفی 

* اموزش

* پزشکی و دندانپزشکی 

* صنایع نطامی و انتطامی 

* قالب سازی 

_____________________________________________________________________________________________________________

_( امیدوارم  این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد)_

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۳۱
diba zeynali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی