Cloudy blog

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

هر چه بیشتر در زمان به جلو حرکت میکنیم استفاده از برخی ابزار ها مانند پرینتر سه بعدی بیشتر می شود و  در زندگی بشریت نقش پررنگ تری پیدا می کند. 

 

 

در این مقاله سعی داریم شما را با پرینتر سه بعدی و کارایی های ان اشنا کنیم ....... 

__________________________________________________________________________________

 پرینتر سه بعدی چیست؟ و چه کارایی هایی دارد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است در ذهن انسان های دوست دار تکنولوژی پیش بیاید این است که نحوه کار "پرینتر سه بعدی" چیست؟ و چگونه این دستگاه و تکنولوژی به کار رفته در ان به یکی از بهترین و محبوب ترین فناوری های جهان تبدیل شده است؟

 

در این مقاله به این موارد میپردازیم:

•) اساس کار پرینتر سه بعدی

•) مزایای پرینتر سه بعدی 

•) معایب پرینتر های سه بعدی

•) کاربرد پرینتر های سه بعدی 

______________________________________________________________________________________________

 ♦) پرینتر سه بعدی : 

 دستگاه پرینتر سه بعدی در حقیقت دستگاهی شبیه دستگاه های سی ان سی است که میتواند یک فایل سه بعدی طراحی شده با استفاده از نرم افزار های سه بعدی و یا اسکنر سه بعدی را به یک شیء فیزیکی قابل لمس تبدیل کند. 

 

نحوه کار پرینتر سه بعدی به این صورت است که فایل سه بعدی بعد از اسلاید شدن و اعمال تنظیمات نحوه پرینت و انتقال ان به دستگاه و بارگذاری مواد مصرفی یا همان فیلامنت ، دستگاه شروع به کار نموده و مدل فیزکی را لایه به لایه پرینت نموده و میسازد . یکی از کاربرد های پرینت سه بعدی مدلسازی های اولیه و در پاره ای از موارد ساخت محصول نهایی است .

 

بطور کلی میتوان گفت که مهمترین کاربرد این دستگاه، نمونه سازی اولیه محصول جهت کنترل و ایراد یابی محصول طراحی شده و رفع ایراد های احتمالی و در نهایت تولید انبوه محصول توسط روش های تولید دیگر مانند ریخته گری و یا تظریق پلاستیک است .

______________________________________________________________________________________________

♦) اساس کار پرینتر های سه بعدی:
بر خلاف دستگاه های تولید  سنتی مانند دستگاه تراش یا دستگاه فرز که قطعه سه بعدی با براده برداری و یا تراش فلز تولید میشود، در چاپگر سه بعدی مدل سه بعدی با بارگذاری یا افزودن مواد بر روی همدیگر تولید میشود.

 

این کار شباهت بسیار زیادی به کار ساختمان سازی و یا دیوار سازی توسط یک بنا دارد همانطور که بنا برای ساخت دیوار اجر را لایه به لایه روی هم میچیند ،در پرینتر سه بعدی نیز مواد به صورت لایه لایه بر روی یک دیگر چییده میشوند تا در نهایت مدل سه بعدی ساخته میشود. در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM مواد و یا همان فیلامنت توسط اکسترودر به داخل هیتر و یا گرم کن هدایت شده و در انجا ذوب شده و از طریق نازل تزریق میشود.

 

مواد تزریق شده توسز یک سیستم حرکتی بر روی صفحه و بر اساس یک برنامه از پیش تعریف شده تطریق میگردد و این کار انقدر تکرار میگردد تا قطعه سه بعدی ساخته شود ......... به همین دلیل به ان تکنولوژی ساخت افزایشی و یا manufacturing additiv گفته میشود. البته انواع مختلفی از پرینتر های سه بعدی با تکنولوژی های مختلف وجود دارد .

______________________________________________________________________________________________

♦)مزایای پرینتر سه بعدی:

هرچند که مزایای پرینتر های سه بعدی بسیار است اما اصلی ترین و مهمترین مزینت ان این است که این تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات زیادی زندگی امروزه ما شده است و دلیل این تغییرات عملکرد بالای این دستگاه در تولید مدل های سه بعدی پیچیده و کاهش بسیاری از هزینه های پیش تولید و بخصوص نمونه سازی است.

______________________________________________________________________________________________

♦)معایب پرینتر های سه بعدی:
هر دستگاه کنار مزایای خود معایبی هم دارد که پرینتر های سه بعدی هم از این قاعده مستثنا نیستند. 

معایب پرینتر های سه بعدی :

1- مقرون به صرفه نبودن تولید انبوه: دستگاه های پرینتر سه بعدی برای نمونه سازی یا ساخت تعداد محدودی از قطعات کارایی دارد. در صورتی که هدف تولید انبوه یک محصول یا قطعه باشد استفاده از پرینتر های سه بعدی مقرون به صرفه نخواهد بود.

2- کند بودن پروسه تولید: بطور کلی سرعت این دستگاه در مقایسه با بقیه ی روش های تولید مانند دستگاه تزریق پلاستیک کند است و به همین دلیل دستگاه مناسبی برای تولید انبوه نیستند.

3- محدودیت ابعادی : هر دستگاه دارای محدودیت ابعادی است و نمی توان قطعات بزرگتر از حجم پرینت دستگاه پرینت نموده مگر انکه ان را چند تیکه کرده و هر تیکه را جداگانه پرینت شود.

4- مواد مصرفی محدود: برخلاف روش های سنتی تولید که تنوع مواد اولیه ان بالا است ، در پرینتر های سه بعدی تنوع مدار قابل مصرف محدود است و این موضوع در برخی موارد مانع از بکارگیری ان در تولید محصول خاصی با مواد خاص میشود.

______________________________________________________________________________________________

♦) کاربرد پرینتر های سه بعدی:

 به طور کلی میتوان گفت که این دستگاه در تمام صنایع کاربرد دارد که عبارتند از:

* هوا و فضا

* معماری و ماکت سازی

* صنایع اتومبیل سازی 

* تجهیزات الکترونیکی

* صنعت محصولات تجاری و کالاهای مصرفی 

* اموزش

* پزشکی و دندانپزشکی 

* صنایع نطامی و انتطامی 

* قالب سازی 

_____________________________________________________________________________________________________________

_( امیدوارم  این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد)_

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۱:۰۹
diba zeynali

وردپرس - wordpress

ورد پرس چیست و چه کارایی هایی دارد !

هر انچه باید از "وردپرس" بدانید از تاریخچه تا کارایی های ان :

وردپرس ( wordpress) چیست؟

"وردپرس" یک سیستم مدیریت محتوا ( انگلیسی : CMS) برای راه اندازی و ایجاد سایت ها و وبلاگ ها است که شما با استفاده از این سیستم نرم افزاری میتوانید، محتوای سایتتان را (متن _ تصویر _ فیلم و یا هرچیز دیگری ) را مدیریت کنید.

"وردپرس" ( انگلیسی : wordpress) در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ نویسی بود که امکانات بسیار خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار میداد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم افزار متن باز برای مدیریت محتوای سایت ها معرفی شد.

 

"ورد پرس" با زبان برنامه نویسی پی اچ پی نوشته شده است و توسط مای اس کیوال پشتیبانی می شود همچنین نسخه ای برای پست گرس کیوال نیز موجود میباشد این سیستم کاملا رایگان و متن باز است . "وردپرس" در ادامه راه پروژه موفق b2 است که در سال 2003 شکل گرفت. نام "وردپرس" را کریستیال اِسلِک دوست مت مولنوگ ( توسعه دهنده اصلی وردپرس) پایه گذاری کرد و از ان روز با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحضه تبدیل به معروف ترین و پر کاربرد ترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت شده است.

 * در حال حاضر بیش از 76 میلیون وب سایت در جهان با این CMS راه اندازی شده است *

____________________________________________________________________________________________

تاریخچه :

مت مولنوگ پایه گذار "وردپرس" است ، نرم افزار کد بازی که به صورت گسترده از سوی وبلاگ نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار میگیرد .

مت چالز مولنوگ متولد 11 ژانویه 1984 در هوستون تگزاس است، در حال حاضر وی در شهر سانفرانسیسکوی کالیفرنیا زندگی میکند.

"مولنوگ" در ابتدا به مطالعه ساز ساکسیفون پرداخت و در اموزشگاه بازیگری و هنر های نمایشی حضور می یافت.

اولین سیستمی که " مولنوگ" برای وبلاگ نویسی از ان استفاده کرد،b2/cafelog بود . او نخستین بار برای انتشار عکس هایی که از سفر به واشنگتن گرفته بود از این سیستم استفاده کرد . همین تجربه باعث شد که به این فکر بیفتد که خود برای وبلاگ نویسی نرم افزار به روز و سازگار با استاندارد های وب که نیاز هایش را براورده کند ، بنویسد. او در ژانویه 2003 در وبلاگش این مطلب را اعلام کرد .

"مولنوگ" به سرعت با شخصی به نام مایک لیتل تماس گرفت و از او کمک خواست و ان دو با کمک هم شروع به نوشن "وردپرس" با استفاده از b2 کردند. توسعه دهنده اصلی b2 یعنی Michel Vahdrighi هم به زودی به جمع ان دو نفر اضافه شد.

در مارس 2003 او Global Multimedia Protocols Group را تاسیس کرد که در ان نخستین میکرو فورمت ها نوشته شد.

او در اوریل 2004 سرویس معروف Ping-o-Matic را تاسیس کرد که همانگونه که از نام او بر می اید ، سرویسی است که با ان می شود پینک کرد و موتور های جستجویی مانند تکنوراتی را از به روز شدن وبلاگ اگاه کرد . به یاری ان می شود به صوت بسیار ساده سرویس های بسیار زیادی از جمله بلاگرولینگ محبوب وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد ؛ در حال حاضر Ping-o-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ میشود.

در می 2004 رقیب "وردپرس" یعنی "مووبل تایپ" اعلام کرد که قیمت هایش را تغییر داده است . مسئله ای که باعث شد بسیاری از کابران "مووبل تایپ" به فکر استفاده از نرم افزار جایگزین بیافتند،"وردپرس" به خوبی از این فرصت استفاده کرد.....

در اکتبر 2004 CNET مولنوگ را استخدام کرد تا در انجا رود "وردپرس" کار کند و در اداره وبلاگ ها و رسانه های جدید به انها کمک کند. در دسامبر 2004 مولنوگ bbpress را عرضه کرد ، سیستمی که او در طی چند روز تعطیلات نوشته بود.

در فوریه 2005 نسخه 1/5 "وردپرس" اماده شد که نام Strayhorn بر روی ان گذاشته بودند. این نسخه 900هزار بار دانلود شد .

در اوریل 2005 شخصی متوجه شد که در سایت Wordpress.orgمقاله های زیادی به صورت مخفی دارد که با تکنیک Cloaking نوشته شده اند. در Cloaking  دارنده سایتی کاری میکند که نسخه ای از سایت که عنکبوت های جستجو عرضه می شد متفاوت از چیزی باشد که بازدید کنندگان عادی نشان داده می شود . "مولنوگ" مجبور شد این مطلب را بپذیرد و همه مقالات را حذف کند .

"مولنوگ" در اکتبر 2005 از CENT جدا شد ، چند روز بعد او Akismet را معرفی کرد ، سرویسی که جلوی کامنت ها و ترک پک های اسپم را میگیرد .

در نوامبر 2005 شرکت در پروژه "وردپرس" از حالت دعوتنامه ای در امد و مشارکت در ان برای عموم ازاد شد.

در دسامبر 2005، او شرکت اتوماتیک را معرفی کرد؛ سرویسی که خدمات میزبانی وبلاگ را ارائه میدهد و نرم افزار های ضد اسپم میسازد . اکنون بر اساس امار Comscore و سایت Automattic  ماهانه 100 میلیون بازدید کننده دارد و در میان 25 سایت برتر جهان است .

* در مارس 2007 مجله معتبر PC Word مولنوگ را با عنوان یکی از 50 فرد مهم در اینترنت برگزید ، وی توانست در رده 16 قرار گیرد *

___________________________________________________________________________________________

موارد استفاده :

• پیاده سازی وبلاگ یا سایت های شخصی

• پیاده سازی وب سایت های خبری - اطلاع رسانی

• پیاده سازی وب سایت های عکاسی

• پیاده سازی وب سایت های معرفی مشاغل

• پیاده سازی فروشگاه های انلاین

•راه اندازی سایت های اجتماعی و انجمن ها

• سایت های دانشگاهی

• وردپرس شبکه

____________________________________________________________________________________________

مزایای استفاده از وردپرس:

• کاهش هزینه

• ظاهر زیبا

• مدیریت اسان

• سئو عالی

• بروزرسانی انلاین

• امنیت

انعطاف پذیری وردپرس

____________________________________________________________________________________________

     * امیدوارم این مطالب برای شما مفید باشد*

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۳۵
diba zeynali

امروزه vpn ها برنامه هایی هستند که در تمام دنیا طرفداران زیادی دارند و بسیار کارامد هستند ، مخصوصا در ایران بدلیل فیلتر بودن بسیاری از اپلیکیشن ها استفاده از vpn ها بسیار رایج است .

میخواهیم امروز به معرفی بهترین vpn های سال 2021 بپردازیم !
یکی از فواید vpn ها برای عبور مخفیانه و ناشناس از فیلتر ها است.......

با ادامه رشد vpnهای تحاری ، تفکیک گزینه ها و یافتن بهترین vpn ها برای تامین نیاز های خاص ، دشوار است البته برای ساده تر شدن این کار بهتر است تا پایان مطلب همراه من باشید..........

بهترین vpnها در حال حاضر 

اگر میخواهید هر vpn برتر را با معیار های خاص تری ارزیابی کنید بهتر است پیوند های زیر را مورد بررسی قرار دهید:

♦ بهترین vpn ها برای mak

♦ بهترین vpn ها برای android

♦ بهترین vpn ها برای iphone

___________________________________________________________________________________________________________

   Express vpn

سرعت بسیار زیاد، حریم خصوصی اثبات شده !

Express vpn  میگوید که شبکه اش از فناوری trustedserver تغذیه میکند، که Express vpn برای اطمینان از اینکه هرگز گزارش فعالیت های انلاین کاربران وجود ندارد ، ساخته شده است.

در دنیای حریم خصوصیExoress vpn سابقه قوی داشته است، زیرا توسط مقامات رسمی یک سرور را تجربه کرده است که ثابت کرد سیلست ورود به سیستم صفر انها در ان زمان درست است.

Express vpn یکی از بهترین vpnها در دنیا ی امروز است .

• تعداد ادرس ها IP:30/000

•تعداد سرور ها:3000مورد به اضافه در 160 مکان 

• تعداد اتصالات همزمان:5

• کشور/ حوزه قضایی: جزایر ویرجین انگلیس 

• 94 به علاوه کشور ها 

• 3ماه رایگان با برنامه یکساله 

____________________________________________________________________________________________________________

Surfshark

یک رهبر سرعت همراه با ویژگی های بالا 

درحالی که شبکه Surfshark از برخی کوچکتر است ، اما ویژگی سرویس vpn و سرعت این را اجبار میکند . بهترین vpn ها همراه با شما.

بیایید با بزرگترین پیروزی که ارائه می دهد شروع کنیم : پشتیبانی نا محدود از دستگاه، اگر میخواهید کل منزل یا محل کار خود را از طریق Surfshuk vpn اجرا کنید دیگر نگران این نیستیدکه چه تعداد دستگاه دارید یا متصل هستید .

همچنین این نرم افزار ضد نرم افزار،مسدود کردن تبلیغات و مسدود کننده ردیاب را به عنوان بخشی از نرم افزار خود ارادئه میدهد.

• تعداد سرور ها : 3200 به علاوه

• تعداد مکان های سرور : 65 

• صلاحیت قضایی : جزایر ویرجین انگلیس 

• 2.49 دلار در ماه (81% تخفیف )برای یک برنامه دو ساله

Surfshark به شما امکان می دهد برنامه ها و وب سایت های خاصی را در لیست سفید قرار دهید تا vpn را به طور خودکار دور بزنید . برای برخی از کاربرد های تجاری ، این میتواند بسیار مهم باشد.

_____________________________________________________________________________________________________________

NordVPN 

بهترین vpn برای اطمینان و امنیت 

NordVPN یکی از مارک های شناخته شده در زمینه بهترین vpnهاست . این اتصالات همزمان سخاوتمندانه ، با شش اتصال همزمان از طریقه شبکه خود را ارائه میدهد ، جایی که تقریبا همه ارائه دهندگان دیگر پنج یا کمتر را ارائه می دهند .

NordVPN همچنین گزینه IP اختصاصی را برای کسانی که به دنبال سطح متفاوتی از اتصال vpn هستند ، ارائه میدهند. NordVPN دارای ویژگی سوئیچ Kiil و قابلیت vpn در tor است.  در طول ازمایشات هیچگونه نشت حریم خصوصی مشاهده نشده است. 

 

هنگام استفاده از این vpn شما با 53% کاهش سرعت اینترنت مواجه می شوید .

 

• تعداد ادرس های IP: 5/000

• تعداد سرور ها: 5/200 سرور به علاوه 

• تعداد مکان های سرور : 62 

• کشور/ حوزه قضایی : پاناما

• 62 کشور 

• ماهانه 3.71 دلار (68% تخفیف) برای یک برنامه دو ساله

• بررسی عمیق NordVPN و ازمایش عملی (ZDnet)

_____________________________________________________________________________________________________________

ProtonVPN

بهترین VPN از نطر سرعت و استاندارد های امنیتی

در هنگام تست این vpn مشخص شده است که این vpn کلا 9.6% باعث کاهش سرعت شده است که این مقدار در بین دیگر رقبا فوق العاده است.

حتی با وجود ناوگان نسبتا کم 1015 سرور در 54 کشور، توانایی پروتن در دستیابی به این سرعت ها حتی چشم گیر تر است.

همچنین اطمینان دارند که برنامه تلفت همراه ان را توصیه کرده است زیرا  این برنامه استفاده از پروتکل های امنیتی ضعیف تر مانند PPTP و L2TP 

را که هنوز توسط برخی از vpn ها استفاده میشود را از بین برد .

_____________________________________________________________________________________________________________

IP Vanish 

بهترین vpn برای مبتدیان

یک پیروزی بزرگ برای IP Vanish رابط کاربری سرگرم کننده و قابل تنظیم ان است ، که ان را به یک مشتری ایده ال برای کسانی تبدیل میکند که علاقه مند به یادگیری نحوه درک انچه vpn در زیر کاپوت انجام می دهد هستند . انعطاف پذیری چنر پلتفرمی ان همچنین برای افرادی که متمرکز بر یافتن یک vpn دوستانه Netflix هستند ایده ال است.

• تعداد ادرس های IP:40/000 به علاوه 

• تعداد سرور ها: 1/600 به علاوه 

• تعداد مکان های سرور : 75 به علاوه 

• تعداد اتصالات همزمان : نا حدود 

• کشور/حوزه قضایی : ایالات متحده 

• 5.20 دلار در ماه (57% تخفیف) برای یک برنامه یکساله

یکی از ویژگی های منحصر به فرد IP Vanish ، و یکی از ان هارا که عموم مردم  را مجذوب خود کرده است ، پشتیبانی vpn و Kodi ، برنامه پخش رسانه باز منبع باز است که زمانی به عنوان XBMC شناخته می شد.

هر طرفدار جدی رسانه از Kodi و XBMC در یک پخش کننده رسانه استفاده کرده یا ساخته است و پلاگین یک پارچه IP Vanhsh Kodi دسترسی به رسانه در سراسر جهان را فراهم میکند.

 

" امیدوارم در این مطلب بهترین VPN مورد نظر خود را پیدا کرده باشید"  

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۷:۴۵
diba zeynali

در حال حاضر نام نویسی در انتخابابت 1400 به پایان رسیده است.

{ثبت نام از داوطلبین سیزدهمین دوره انتخابات 1400 از هشت صبح روز 21 اردیبهش ماه اغاز و ساعت 18 روز 25 اردیبهشت پایان یافت.}

طبق گزارش خبر گزاری خبر انلاین ،جمال عرف (رییس ستاد انتخابات کشور) تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات 1400(سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ) را 592 نفر اعلام کرد که از این تعداد 40 نفر خانم و 552 نفر اقا بوده اند.

 

وی در مورد تحصیلات این افراد در انتخابات ریاست جمهوری افزود: 272 نفر لیسانس و کمتر از لیسانس و 320 نفر از انان فوق لیسانس و بیشتر از فوق لیسانس بودند.

و همچنین تصریح کرد : 89 نفر  از ثبت نام کنندگان زیر 40 سال سن داشتند ؛ 495 نفر هم بین 40 تا 75 بوده و 8 نفر هم بالای 75 سال سن داشتند.

 

جمال عرف درباره مقایسه ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دوره قبل و دوره های قبل از ان خاطر نشان کرد : در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری 1636 نفر نام نویسی کرده بودند این درحالی است که در دوره یازدهم ریاست جمهوری 686 داوطلب شده بودند که کاهش تعداد ثبت نام کنندگان به دلیل فضای عقلانیت ایجاد شده است که کار طبق تاکیدات ماده 35 انتخابات ریاست جمهوری که مستند به اصل 115 قانون اساسی مشخص کننده شرایط داوطلبین است .

وی افزود : از 26 اردیبهشت شورای نگهبان بر اثاث چهارچوب و مصوبات خود درباره احراز صلاحیت ها عمل میکند ، ماهم مدارکی را که ظرف این پنج روز از ثبت نام کنندگان جمع اوردی کرده ایم تقدیم شورای نگهبان خواهیم کرد و انها شروع به بررسی مدارک و احراز صلاحیت افراد خواهند کرد.

رییس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: شورای نگهبان در مجموع دو بازه ی پنج روزه فرصت برای احراز صلاحیت های داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری دارد و در پایان روز دهم هم اسامی افراد تایید صلاحیت شده به داوطلبین اعلام خواهد شد.

*سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 28 خرداد 1400 برگزار خواهد شد.*

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۳۶
diba zeynali

امروزه یکی از بیشترین دغدغه های دانش اموزان پایه نهم و دوازدهم و همچنین خانواده هایشان امتحانات نهایی سال1400 است. که طبق تصمیماتی که تا امروز گرفته شده است نتیجه این بوده که امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار بشه.

1-اخرین اخبار از نحوه برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم؟

2-برای محافظت خود و فرزندانمان در طول برگزاری امتحانات حضوری چه کنیم؟ 

____________________________________________________________________________________________________________

************************************************************************************************************

-(قبل از هرچیز باید خودم به عنوان یک دانش اموز ایرانی اینجا بگم که امتحانات به صورت حضوری واقعا برای دانش اموزان خیلی سخته ...هرچند پارسال هم برگزاری امتحانات در این پایه ها حضوری بود اما باید این رو هم در نظر بگیریم که پارسال فقط 30% اموزش ها مجازی بود... اما امسال 100% اموزش ها مجازی بوده ..............این نشون دهنده این هست  علاوه بر به خطر افتادن جون دانش اموزان، ممکن است چقدر از دانش اموزان  تجدید بشن و به همین دلیل باعث میشود که  بسیاری از دانش اموزان اسیب روحی ببینند! )-

*************************************************************************************************************_____________________________________________________________________________________________________________

1- اخرین اخبار از برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم:

نحوه برگزاری امتحانات سال 1400 مشخص شد!

برگزاری امتحانات نهایی در دوره شیوع کرونا برای تمامی پایه ها غیر از پایه های نهم و دوازدهم به صورت غیر حضوری برگزار میشود.اما امتحانات پایه های نهم و دوازدهم بدلیل اهمیت نمره در این پایه ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد!

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت اموزش وزارت اموزش و پرورش گفت: در خرداد 1400 فقط امتحانات پایه های نهم و دوازدهم و داوطلبان ازاد، جهشی،ایثارگران و بزرگسالان حضوری است.

و همچنین ایشون  در مودر نحوه برگزاری اضافه کردند:

♦اگر مدرسه ای کم جمعیت باشد ازمون در همان چند کلاس مدرسه برگزار میشود،اما اگر مدرسه پرجمعیت باشد برای کاهش تجمع در حوزه امتحانی باید مدیر مدرسه طبق برنامه ریزی دانش اموزان را به دو گروه صبح و بعد از ظهر تقسیم کند.

♦دانش اموزان پایه دوازدهم حوزه بندی شدند و امسال برای افزایش فاصله اجتماعی و کاهش تجمع حدود سه هزار حوضه امتحانی یعنی حدود شصت و پنج درصد به حوضه ها اضافه شده است .

خبر1400/2/20

^ برگزاری امتحانات جبرانی برای غایبان امتحان خرداد پایه های نهم و دوازهم: ^

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت اموزش و پرورش اعلام کرد:

►از غایبان موجه امتحانات حضوری پایه نهم دو هفته بعد از اخرین امتحان و پایه دوازدهم در شهریور ماه دوباره امتحان گرفته میشود!

امتحانات جبرانی در پایه نهم و دوازدهم برگزار میشود.دانش اموزان غایب در امتحانات خرداد در صورت ابتلا به کرونا میتوانند در امتحانات جبرانی شرکت کنند. ستاد مبارزه با کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی در حفظ سلامت دانش اموزان میکوشد.

_____________________________________________________________________________________________________________

2-برای محافظت خود و فرزندانمان در طول امتحانات حضوری چه کنیم:

هرچند که اموزش و پرورش تمام تلاشش را در میکند که ازمون های حضوری به بهترین نحو ممکن و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی استفاده شود....اما باید برای در امان ماندن از دست ویروس کرونا  خودمان و فرزندانمان هم نکاتی را رعایت کنیم، از جمله:

1-رعایت فاصله اجتماعی از دانش اموز های دیگر در طول و قبل وبعد امتحانات.

2-استفاده از شیلد و ماسک.

3-استفاده از دستکش .

4-استفاده مکرر از ژل ضدعفونی کننده دست .

5-شستن دست ها به مدت 20 ثانیه بعد و قبل از امتحان.

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۵۵
diba zeynali

عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده از ربات زنده تا اینترنت کوانتومی

 

عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده؛ از ربات زنده تا اینترنت کوانتومی

 

 انسان توانسته است با خلاقیت، زندگی را بسیار هیجان‌انگیز کند. در این مقاله با برخی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده آشنا می‌شویم که زندگی را دگرگون خواهند کرد.

 

قبل از صحبت درباره‌ی عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده، بیایید مدتی به گذشته برگردیم. تصور کنید اوایل یا اواخر دهه‌ی ۷۰ است، شما هشت ساله هستید و هیجان‌زده و مشتاق پای تلویزیون نشسته‌اید تا کارتون و سریال علمی‌تخیلی و پر از ماجراجویی محبوب خود را (مثلا کارآگاه گجت!) تماشا کنید. 

شاید چیزی که هنگام تماشای فیلم‌های علمی‌تخیلی و آینده‌نگر انسان را به هیجان می‌آورد، امید به دیدن و تجربه‌ی چنین تکنولوژی‌هایی در آینده‌ی نزدیک است.  خبر خوب اینکه آینده‌ای که آن روزها منتظرش بودید، همین حالا است و ساعت هوشمند پنی، کاراکتر موطلایی کارتون کارآگاه گجت که آن زمان در نگاه کودکانه‌ی ما تکنولوژی تخیلی و بسیار پیشرفته‌ای به نظر می‌رسید، حالا به‌وفور در بازار موجود است.  

از آن روزها دنیا تغییرات بزرگ و شگفت‌انگیزی به خود دیده است؛ مثلا همین کامپیوتر. اولین کامپیوتر تمام الکترونیکی تاریخ یعنی انیاک (ENIAC) که در سال ۱۹۴۶ ساخته شد، حدودا ۱۶۷ متر مربع بود و ۱۵۰ تن وزن داشت. حالا بیش از ۵۰ درصد خانه‌ها در دنیا به کامپیوترهای کوچک و کم‌وزن دسترسی دارند و کوچک‌ترین کامپیوتر ساخته‌شده، یعنی میشیگان میکرو موت، تنها یک میلی‌متر مکعب است. 

آینده‌ی دوران کودکی‌ ما همین حالا است

از طرفی هوش مصنوعی راه خود را به خانه‌های ما باز کرده و تصمیمات روزانه‌ی ما و همچنین ابزارهایی که انجام این تصمیمات را تسهیل می‌کنند، تحت تأثیر قرار داده است. چاپ سه‌بعدی، اتومبیل‌ خودران، دستگاه‌های هوشمند، انرژی‌ تجدیدپذیر، بیومیمتیک (زیست تقلید)، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و جهانگردی فضایی به مقوله‌هایی کاملا عادی و متداول تبدیل شده‌اند یا در آینده‌ی نزدیک خواهند شد. 

آینده‌ی دوران کودکی‌ ما همین حالا است؛ تمام این تکنولوژی‌ها، چه خوب چه بد، سبک زندگی ما را تغییر داده‌اند و روند پیشرفت آن‌ها به احتمال زیاد به این زودی‌ متوقف نخواهد شد. 

هیچ بعید نیست بسیاری از مفاهیم تکنولوژی که این روزها در فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های ویدئویی می‌بینیم، در آینده به واقعیت تبدیل شود و تمام جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی زندگی و سلامت انسان‌ را دگرگون کند. 

در این مقاله به چند نمونه از ایده‌ها، مفاهیم و اختراعاتی نگاه خواهیم کرد که شاید امروز جزو عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده به نظر رسند؛ اما زمانی‌ که به واقعیت تبدیل شوند، دنیا و جایگاه ما در آن را چنان تغییر خواهند داد که تصور برگشت به زندگی قبل از آن‌ بسیار دشوار یا غیر ممکن خواهد شد. 

ربات‌های زنده برای نجات بیماران و اقیانوس‌ها

زنوبات xenobot

یکی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده، ساخت و استفاده‌ی رایج از «ربات‌های زنده» برای مقاصد پزشکی و زیست‌محیطی است. اوایل سال ۲۰۲۰، محققان دانشگاه تافتس ماساچوست به کمک ابَرکامپیوتری موفق به طراحی اولین ربات‌های زنده‌ی دنیا شدند. زیست‌شناسان حاضر در این تیم با استفاده از سلول‌های بنیادی قورباغه، موجود زنده‌ی کاملا جدیدی خلق کردند و نام آن را «زنوبات» (xenobot) گذاشتند. 

 

این موجودات زنده‌ی قابل برنامه‌ریزی با عرض کمتر از یک میلی‌متر،‌ توانایی راه رفتن یا شنا کردن به سمت هدف و برداشتن محموله و حمل آن را دارند. زنوبات‌ها خودترمیم‌شونده هستند، برای هفته‌ها بدون غذا زنده می‌مانند، به‌صورت گروهی کار می‌کنند و می‌توانند یکدیگر را مداوا کنند. 

کاربرد زنوبات‌ها در آینده متداول‌تر خواهد شد و می‌توان از آن‌ها در تحویل دارو در نقطه‌ی مشخصی در بدن بیمار یا جمع‌آوری پلاستیک از دریاها و اقیانوس‌ها استفاده کرد. 

استفاده‌ی گسترده‌تر و ارزان‌تر از چاپ سه‌بعدی

پرینت سه بعدی سوشی

منوی سوشی استارتاپ ژاپنی Singularit، پرینت شده با چاپ سه‌بعدی

آن طور که از آینده‌ی تکنولوژی پیدا است، چاپ سه‌بعدی همه چیز را دگرگون خواهد کرد.در حال حاضر‌ چاپ سه‌بعدی یا تولید افزودنی (Additive manufacturing) این امکان را برای طراحان، مهندسان، کارخانه‌ها و استارتاپ‌ها فراهم کرده است تا به‌سرعت و با صرف هزینه‌ی بسیار پایین‌تر، نمونه‌ی اولیه‌ای از محصول مدنظر یا حتی قطعات مورد نیاز خود را تولید کنند. و این تازه شروع راه است. چاپ سه‌بعدی در حال ‌حاضر ساختمان‌سازی، طراحی خودرو و محصولات را متحول کرده است؛ اما کاربردهای آن در آینده می‌تواند بسیار گسترده‌تر از این موارد باشد. 

چاپ سه‌بعدی می‌تواند در ساخت موشک فضاپیما به کار رود

برخی مؤسسات خصوصی و دانشگاه‌ها توانسته‌اند به کمک سلول‌های بنیادی انسان و چاپ سه‌بعدی، اندام‌های درونی بدن از جمله قلب تولید کنند که می‌توانند برای پیوند عضو به کار بروند. در آینده می‌توان غذا و ویتامین‌های مورد نیاز را مناسب با نیازهای بیولوژیکی و سلامتی با چاپ سه‌بعدی تهیه کرد. تولید افزودنی حتی می‌تواند در ساخت موشک‌هایی که انسان را به مریخ می‌فرستد، نقش داشته باشد. 

با افت شدید هزینه‌های چاپ سه‌بعدی می‌توان انتظار داشت نمونه‌های آن همه جا باشد؛ اما فعلا چنین ابزاری بسیار پرهزینه است و برای شرکت‌های تولیدی بزرگ به اندازه‌ی کافی پیشرفته و سریع نیست. تا چند دهه‌ی دیگر این روند ممکن است تغییر کند؛ محققان در روشی جدید و به کمک لیزر توانستند چاپ سه‌بعدی سازه‌های باکیفیتی با ابعاد بسیار ریز (در مقیاس نانو) و با سرعتی بسیار بالاتر (هزار بار سریع‌تر) را ممکن کنند. پیشرفت چاپ سه‌بعدی در مسیر درستی قرار گرفته است و در آینده باید منتظر اتفاق‌های هیجان‌انگیزتری در این زمینه بود. 

فناوری چاپ چهاربعدی

تکنولوژی چاپ چهاربعدی

در بین عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده، چاپ چهاربعدی شاید اسم گمراه‌کننده‌ای داشته باشد. منظور از چاپ چهاربعدی این نیست که بشر قادر خواهد بود در تولید محصولات، بعد فضایی اضافه‌ای ایجاد یا به آن دسترسی پیدا کند؛ بلکه منظور این است محصولی که با چاپ چهاربعدی تولید شده، در واقع شیئی سه‌بعدی است که در معرض محرک‌های خاصی (مثلا آب، گرما، تکان،…) می‌تواند خواص خود را تغییر بدهد. 

کاربردهای چاپ چهاربعدی هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است؛ اما در حال ‌حاضر صنایعی که می‌توانند از این تکنولوژی بهره ببرند شامل سلامت و درمان (قرص‌هایی که تنها در دمای خاصی در بدن فعال می‌شوند)، مد و پوشاک (لباس‌هایی که در دمای پایین تنگ‌تر می‌شوند یا کفشی که موقع دویدن تغییر فرم می‌دهد) و اسباب و وسایل خانه (تخته‌ی مسطحی که در مجاورت آب یا نور به شکل صندلی در می‌آید) می‌شود.

گوشت آزمایشگاهی

گوشت آزمایشگاهی

فیلم‌های علمی‌تخیلی یا دیستوپیایی برای حل مشکل غذا برای جمعیت افسارگسیخته‌ی زمین در آینده، سراغ انواع حشرات یا نوترابارها می‌روند؛ اما گزینه‌ی اشتهاآورتری نیز وجود دارد که در آزمایشگاه تولید می‌شود.

افرادی که گوشت آزمایشگاهی را امتحان کرده‌اند، می‌گویند شکل، بو و طعم آن کاملا شبیه گوشت طبیعی است. تنها چیزی که در مورد آن تغییر کرده این است که سالم‌تر است، از آنتی‌بیوتیک و هورمون‌های رشد خبری نیست، گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و هیچ حیوانی آسیب نمی‌بیند. 

استارتاپ‌های فناوری هم‌اکنون در حال کار روی تولید گوشتی هستند تا حتی مثل نمونه‌ی طبیعی، خون داشته باشد. افرادی مانند یوکی هانیو در شرکت ژاپنی Integriculture با استفاده از سلول‌های کبد مرغ، غذای تجملی جگر چرب (foie gras) تولید کرده‌اند. علاوه بر این، شرکت آمریکایی Memphis Meats که برای تهیه‌ی غذای ۱۰ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ هدف‌گذاری کرده است، توانسته در آزمایشگاه کوفته‌ریزه‌ی گوشت گاو و مرغ سوخاری تولید کند. اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، شرکت آمریکایی Finless Foods در حال تولید‌ آزمایشگاهی سوشی با ماهی تن بسیار گران‌قیمت و درحال انقراض باله‌آبی است.  

شکل، بو و طعم گوشت آزمایشگاهی کاملا شبیه گوشت طبیعی است

تولید گوشت آزمایشگاهی جزو آن دسته از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده است که می‌تواند در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، صید بی‌رویه ماهی و آزادسازی زمین‌های مورد نیاز برای پرورش دام کمک زیادی به نسل بشر کند. با این روش دیگر نیازی به پرورش و سلاخی حیوانات نیست و هر نوع گوشت مورد نیاز، در آزمایشگاه قابل تولید است. 

تا سال ۲۰۳۰، قرار است ده درصد گوشت مصرفی در جهان دیگر از حیوانات تهیه نشود. این تکنولوژی تولید آزمایشگاهی گوشت در حال‌ حاضر وجود دارد و شرکت‌های مختلف توانسته‌اند به‌طور موفقیت‌آمیز از آن استفاده کنند. تنها دستاورد مورد نیاز، افزایش تعداد این شرکت‌ها و استقبال گسترده‌ی مردم از مصرف گوشت آزمایشگاهی است. 

سفر به ستارگان با تکنولوژی وارپ درایو

تکنولوژی وارپ درایو

یکی دیگر از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده، تکنولوژی وارپ درایو (warp drive) است که به خاطر حضور در فیلم‌های پرطرفداری همچون پیشتازان فضا برای عده‌ی بسیاری به مفهومی علمی‌تخیلی تبدیل شده است؛ اما این تکنولوژی از لحاظ تئوری ممکن است و ناسا چندین سال در مورد آن تحقیق می‌کند.

در سال ۱۹۹۴، فیزیکدان مکزیکی میگل آلوبیره دستگاهی را توصیف کرد که با استفاده از واکنش ماده و پادماده و انقباض فضای جلوی فضاپیما و انبساط فضای پشت آن، سفر مافوق نور را ممکن می‌کرد. فضاپیمایی که مجهز به سیستم پیشرانشی «وارپ درایو» باشد، می‌تواند فضا و زمان را دور خود «وارپ» کند و فضاپیما را در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برساند. چنین سیستمی در حد فرضیه است؛ اما شاید در آینده به واقعیت تبدیل شود.  

بتن «زنده»‌ با قابلیت خودترمیمی و پاکسازی محیط

سازه ضد مه دود در ایتالیا

سازه‌ی بتنی و شیشه‌ای در ایتالیا که مه‌دود موجود در هوا را به خود جذب می‌کند

در فهرست عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده، «بتن زنده» جایگاه ویژه‌ای دارد. محققان دانشگاه کلرادو بولدر آمریکا با ترکیب به‌ظاهر ساده‌ی شن، ژل و باکتری به محصولی دست یافتند که نام آن را بتن زنده گذاشته‌اند. این تیم تحقیقاتی اختراع خود را در مقاله‌ای این‌چنین توصیف کردند: «مصالح ساختمانی زنده‌ی مهندسی‌شده، فناوری پلتفرمی را نشان می‌دهد که به کمک آن می‌توان از زیست‌شناسی برای اضافه کردن چندین ویژگی و عملکرد به مواد زیربنایی استفاده کرد.» 

این بتن زنده قادر است ترک‌های خود را ترمیم کند، سموم خطرناک را از بین ببرد و به خواست کاربر، شروع به درخشش کند. چنین موادی در ساخت شهرها و خانه‌های بهتر و کارآمدتر در آینده کمک زیادی خواهند کرد. 

دوقلوی دیجیتال

دوقلوی دیجیتال

دوقلوی دیجیتال (Digital twins) یا همزاد دیجیتال، با تلفیق هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل نرم‌افزاری، نسخه‌ای دیجیتال از ویژگی‌ها و خواص فیزیکی اشیا ایجاد می‌کند که با تغییر همتای فیزیکی آن، به‌روز می‌شود و تغییر می‌کند.

دوقلوهای دیجیتال به لطف حسگرهای اینترنت اشیا، از دنیای فیزیکی داده جمع آوری می‌کنند و آن را برای بازسازی به ماشین می‌فرستند؛ بدین ‌ترتیب، در طول چرخه‌ی زندگی دستگاه‌ها، اطلاعات مختلفی تهیه می‌کند و حتی می‌تواند هنگام آزمایش قابلیت‌های جدید محصول فیزیکی، مفید واقع شود.

دوقلوی دیجیتال انسان ممکن است مخفیانه بر تصمیمات آینده‌ی او تأثیر بگذارد

طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۱ حدود ۳۵ میلیارد دستگاه متصل در دنیا وجود خواهد داشت و دوقلوی های دیجیتال در آینده‌ی نزدیک برای این دستگاه‌ها ایجاد خواهند شد تا میلیاردها دلار در تعمیر و نگه‌داری آن‌ها صرفه‌جویی شود. 

این تکنولوژی در حال ‌حاضر وجود دارد؛ اما تا سال ۲۰۵۰ ممکن است به ‌جای استفاده‌ی محدود به دستگاه‌ها،‌ برای شهرها و حتی انسان‌های متصل به کار برود و بدین ترتیب، به یکی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده تبدیل شود. نسخه‌ی دیجیتال انسان‌ها تمام فعالیت‌ها، رفتارها و حرکات آن‌ها را ثبت می‌کند و حتی ممکن است به‌طور زیرکانه و مخفیانه‌ای بر تصمیمات آینده‌ی آن‌ها تأثیر بگذارد. 

کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با فرمان مغز 

پروژه نیورالینک

یکی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های الکترونیکی اطراف خود را تنها با فرمان مغز کنترل کنید. شرکت نیورالینک (Neuralink) دقیقا برای همین منظور در سال ۲۰۱۶ توسط ایلان ماسک تأسیس شد و از آن زمان در حال انجام آزمایش‌های مختلف روی موش‌های آزمایشگاهی است تا بتواند سرانجام آن را روی مغز انسان پیاده‌سازی کند.

در این پروژه، تراشه‌‌ی ارتباط مغز طی فرایندی ساده و بدون درد (به‌گفته‌ی تیم تحقیقاتی)، در مغز انسان کاشته می‌شود و با ترجمه‌ی افکار و فرمان‌های مغز، به فرد این امکان را می‌دهد که تنها با فکر کردن، دستگاه‌های الکترونیکی خانه را کنترل کند. 

 

نیورالینک برنامه‌های بلندپروازانه‌ی دیگری همچون درمان نابینایی، ناشنوایی، بازگشت حافظه‌، تشخیص سلول‌های سرطانی و جلوگیری از سکته در سر دارد. در نهایت این پروژه تلاش خواهد کرد بین انسان‌ها و هوش مصنوعی همزیستی ایجاد شود.  

خودرو‌های خود تعمیرشونده

خودروی خودترمیم شونده

هزینه‌های تعمیر خودرو، به‌خصوص خودروهای پیشرفته واقعا سرسام‌آور است؛ برای همین، ایده‌ی اتومبیل‌هایی که می‌توانند خود را تعمیر کنند، به جز اینکه یکی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده محسوب می‌شود، شاید یکی از بهترین‌های دنیای تکنولوژی باشد. 

در سال ۲۰۱۷، لامبورگینی و ام‌آی‌تی با همکاری یکدیگر از پروژه‌ی مفهومی ابرخودروی بی‌نظیری موسوم به «ترزو میلنیو» (Terzo Millennio) رونمایی کردند که می‌تواند خود را تعمیر کند و حتی عجیب‌تر از آن، کل پیکره‌ی خودرو برای ذخیره‌ی انرژی استفاده می‌شود. درست مانند واکنش بدن انسان به آسیب و صدمه،‌ بدنه‌ی خودرو درصورت بروز خراش‌های کوچک وارد حالت خودتعمیری می‌شود و از گسترش این خراش‌ها و آسیب جدی به خودرو جلوگیری می‌کند. 

درحال حاضر جوانب بسیاری از این پروژه در حد فرضیه است؛ اما تحقیقات حاضر در مورد پلیمرهای خودترمیم‌شونده ممکن است روزی تولید چنین خودروهایی را به واقعیت تبدیل کند. 

خودرو‌های پرنده

طرح مفهومی خودروی پرنده

طرح مفهومی خودروی پرنده‌ی شرکت خودروسازی بریتانیایی استون مارتین

در دنیای سایبرپانکی فیلم و بازی، ماشین‌های پرنده همیشه حضور فعالی داشته‌اند و حالا به نظر می‌رسد تا چند سال آینده، در دنیای واقعی نیز شاهد تردد آن‌ها باشیم. برای مثال گروه خودروسازی هیوندای و شرکت خدمات تاکسی آنلاین اوبر، قرار است در سال ۲۰۲۳ و در پروژه‌ای موسوم به Uber Elevate، نوعی تاکسی هوایی عمومی به بازار عرضه کنند که مسافران را بین مقاصدی در دالاس، لس‌آنجلس و ملبورن جا‌به‌جا خواهد کرد. این تاکسی‌های پرنده تا ۱۰۰ کیلومتر برد دارند و در عرض ۵-۷ دقیقه شارژ می‌شوند. شرکت‌هایی چون گوگل و تویوتا نیز در حال کار روی خودروهای کوچک پرنده هستند. 

در حال‌ حاضر ۱۴ مدل از این ماشین‌های پرنده در شرکت‌های خودروسازی مختلفی از جمله پورشه و رولز رویس در دست توسعه است. 

اینترنت کوانتومی هک‌ناپذیر

اینترنت کوانتومی

۵۰ سال است دانشمندان از ظهور کامپیوتر کوانتومی صحبت می‌کنند و در حال‌ حاضر شرکت‌هایی از جمله گوگل (بنا به ادعای شرکت) موفق به دستیابی به برتری کوانتومی شده‌اند؛ اما مشکلات امنیتی بسیاری که در بستر اینترنت کوانتومی ایجاد می‌شود، حضور پررنگ‌تر آن را به تعویق انداخته است. 

در کامپیوتر کوانتومی، کیوبیت جایگزین بیت می‌شود و در اثر برهم‌نهی کوانتومی، می‌تواند هم‌زمان مقادیر صفر و یک را به خود اختصاص بدهد. این نوع کامپیوتر علاوه بر اینکه می‌تواند سرعت محاسبات ریاضی را به طرز چشمگیری افزایش بدهد، قادر است به‌سادگی و به‌سرعت رمز عبور بلاکچین‌های رمزنگاری‌شده را پیدا کند؛ چرا که با این کامپیوتر، امتحان کردن تمام جایگشت‌های ممکن از متن و عدد در کوتاه‌ترین زمان برای پیدا کردن رمز عبور ممکن می‌شود. 

در آینده هک اینترنت کوانتومی غیر ممکن خواهد شد

برای حل این مشکل، محققان دانشگاه دلفت در هلند در حال کار روی زیرساخت اینترنت کوانتومی هستند که در آن ارتباطات به‌صورت کیوبیت رمزنگاری، با فوتون (نور) درهم‌تنیده و سپس از میان فیبرهای نوری ردوبدل می‌شود. در این حالت رمزگشایی این کیوبیت ها بدون مختل کردن کل شبکه ممکن نیست؛ به این معنی که اگر کسی تلاش کند شبکه‌ی ارتباطی را هک یا استراق ‌سمع کند، ارتباطات مختل و نامفهوم می‌شود. در واقع مشاهده‌ی داده‌ی کوانتومی باعث تغییر آن می‌شود. 

محققان دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی با همکاری یکدیگر به راهی برای حفظ اطلاعات کوانتومی و در فواصل طولانی دست پیدا کرده‌اند و به این ترتیب گام بلندی به سمت توسعه‌ی شبکه‌های کوانتومی با فاصله‌ی بسیار از یکدیگر و عملی کردن اینترنت کوانتومی برداشته‌اند. بدون شک، اینترنت کوانتومی امن و هک‌ناپذیر در چند سال آینده به تمام دغدغه‌های امنیتی و حریم شخصی کاربران اینترنت پایان خواهد داد. 

ارز دیجیتال جدید برای آموزش آنلاین

ارز دیجیتال اجوبلاک edublock

احتمالا در چند سال آینده شاهد ظهور ارز دیجیتال جدیدی شبیه بیت‌کوین باشیم که تنها در زمینه‌ی آموزش آنلاین کاربرد دارد. اسم این ارز دیجیتال که در فهرست عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده قرار داد، «اجوبلاک» (Edublock) است و قرار است تا سال ۲۰۲۶، سهم بزرگی از بازار کارشناسان و فراگیران را به دست آورد و مهارت و دانش را با پول معاوضه کند.

 

هر اجوبلاک معادل یک ساعت یادگیری و قیمت هر بلاک آن متفاوت است. مثلا اگر در یوتیوب ویدئویی سه دقیقه‌ای از آموزش گیتار تماشا کنید یا در درس‌افزار باز ام‌آی‌تی (MIT OpenCourseWare) ارائه‌ای یک ساعته ببینید، به اندازه‌ی وقتی که برای تماشای این ویدئو‌های آموزشی گذاشته‌اید، مقادیر مشخصی اجوبلاک دریافت می‌کنید. 

طبق گفته‌ی مایک فرائنفلدر از «مؤسسه‌ای برای آینده» که درباره‌ی آینده‌ی تکنولوژی تحقیق می‌کند و مدیریت این پروژه را بر عهده دارد، این دروس در پایگاه داده‌ی تغییرناپذیری ثبت خواهند شد و دیگران به آنچه شما در اینترنت آموخته‌اید، دسترسی خواهند داشت. ارزی که ازطریق تماشای ویدئوهای آموزشی به دست می‌آورید، می‌توانید برای تماشای ویدئوهای دیگر خرج کنید. 

انگشتر میکروبی برای حفظ سلامتی

انگشتر میکروبی

یکی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده، حلقه‌ی انگشتری حاوی میکروبیوم دستگاه گوارش صاحب آن است و وقتی فرد در محیطی قرار می‌گیرد که ممکن است تأثیر منفی روی این باکتری داشته باشد، رنگ حلقه تغییر می‌کند؛ بدین ترتیب، فرد مطلع می‌شود که باید از آن محیط دور شود یا سریع دست‌هایش را بشوید. 

به‌ گفته‌ی دانشمندان، تعداد باکتری‌های بدن انسان که به مجموع آن‌ها میکروبیوم می‌گویند، بیشتر از سلول‌های آن است و شبکه‌ی عصبی این میکروبیوم مانند مغز دوم انسان عمل می‌کند. این شبکه‌ی عصبی مثل مغز در حل مسائل ریاضی و بحث‌های فلسفی نقش ایفا نمی‌کند؛ اما در تماس مستقیم با مغز و در سلامت و حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. 

در‌ حال حاضر انگشترهایی در بازار وجود دارد که ادعا می‌شود سنگ سازنده‌ی آن‌ها هنگام تغییر حالت درونی فرد، تغییر رنگ می‌دهد؛ صحت این ادعا البته تأیید نشده است. اما پروژه‌ی انگشتر میکروبی و قابلیت تغییر رنگ آن در مجاورت با شرایطی که برای این میکروبیوم و بدن انسان مضر است، می‌تواند در آینده در حفظ سلامتی انسان نقش داشته باشد.

مزارع هوشمند شناور

مزارع هوشمند شناور

جهان به غذای بیشتری نیاز دارد؛ این مسئله نه شوخی‌بردار است و نه می‌شود از آن فرار کرد. طبق اعلام سازمان ملل، تا سال ۲۰۵۰ دو میلیارد نفر به جمعیت کره‌ی زمین اضافه می‌شود و تقاضا برای مواد غذایی تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. تولید گوشت آزمایشگاهی نیاز این جمعیت گرسنه را به گوشت تأمین می‌کند؛ اما افزایش جمعیت و گسترش شهرسازی، جایی برای کشاورزی باقی نخواهد گذاشت. 

برای حل این مشکل، معماران و طراحان،‌ پروژه‌ی کشاورزی هوشمند را پیشنهاد داده‌اند که قرار است در آینده در سراسر افق شهرها و روی رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها به‌طور شناور گسترده شود.

طبق گفته‌ی خاویر پونس، مدیر این پروژه، سازه‌ای سه طبقه به ارتفاع ۲۴ متر مجهز به پنل‌های خورشیدی در بالای سازه برای تأمین انرژی، قادر است انواع و اقسام گیاهان را در مساحت ۱۲ هکتار، بدون استفاده از خاک و تنها به کمک مواد مغذی معلق در مایع، تولید کند. 

از لایه‌های زیرین این سازه‌ها می‌توان حتی به‌عنوان مزارع پرورش ماهی استفاده کرد. تنها یک واحد از این سازه به ابعاد ۳۵۰ در ۲۰۰ متر می‌تواند به‌طور تخمینی ۸٫۱ تن سبزی و ۱٫۷ تن ماهی در سال تولید کند.

اینترنت پرسرعت Li-Fi

اینترنت لای فای Li-Fi

در چند سال اخیر پروژه‌های مختلفی به استفاده از لای‌فای (Li-Fi) روی آورده‌اند و آزمایش‌ها و تحقیقات بسیاری برای بهینه‌سازی این فناوری صورت گرفته است. 

فناوری Li-Fi‌ (مخفف Light Fidelity به ‌معنی هماندهی با نور) برخلاف وای‌فای که مبتنی بر امواج رادیویی است، مبتنی بر نور است و به همین دلیل سرعت تبادل داده از این طریق بسیار بیشتر از وای‌فای است. طبق برخی ادعاها، سرعت ارتباط Li-Fi صد برابر بیشتر از وای‌فای خواهد بود و از لحاظ تئوری می‌تواند به صد گیگابیت‌ بر ثانیه برسد.

از دیگر مزیت‌های ارتباط Li-Fi نسبت به وای‌فای، پهنای باند گسترده‌تر آن است؛ چرا که طیف نور مرئی حدودا ۱۰هزار برابر بزرگتر از طیف رادیویی است و بدین ترتیب با مشکل شلوغی شبکه یا اشباع طول موج روبه‌رو نمی‌شود. 

Li-Fi انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و می‌تواند به‌عنوان راهکار ارتباطی جایگزین در موقعیت‌هایی استفاده شود که وای‌فای در دسترس یا مجاز نیست. بااین‌حال، چون نور از دیوار و موانع عبور نمی‌کند، نمی‌توان از Li-Fi برای پوشش کل ساختمان استفاده کرد. Li-Fi همچنین برد کمتری نسبت به وای‌فای دارد. در نتیجه این فناوری نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین وای‎فای شود؛ اما تا سال ۲۰۲۲ استفاده از آن گسترده‌تر خواهد شد. 

اگر  وقت زیادی صرف بازی‌های آنلاین می‌کنید، بدون شک استفاده از شبکه‌ی Li-Fi تجربه‌ی شگفت‌انگیزی از بازی آنلاین را به شما خواهد داد.

تتوهای هوشمند

تتوی هوشمند

تتوی هوشمند (یا سیستم‌ الکترونیکی اپیدرمال) یکی دیگر از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده و در واقع نوعی مدار، برچسب رسانا یا ریزپردازنده‌ است که می‌تواند روی پوست «بچسبد» و کاملا مطابق با سلیقه‌ی کاربر طراحی شود. این تتوها بعد از قرار گرفتن روی پوست، سیگنال‌هایی به دستگاه‌های دیجیتال می‌فرستند و به کاربر این امکان را می‌دهند تا با دنیای اطراف خود تعامل کند. 

تتوهای هوشمند همچنین برای مانیتور کردن علائم حیاتی یا واکنش به محرک‌های خارجی از جمله دما، به کار می‌روند. در حال‌ حاضر این تتوها روی پوست موقتی هستند؛ اما روی اندام مصنوعی یا لباس، ماندگاری بیشتری دارند. برخلاف سخت‌افزارهای مشابه، قیمت بسیار پایین‌تری دارند. 

مایکروسافت در حال آزمایش و تحقیق روی این پروژه است. محققان دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی نیز نوعی جوهر تتو مجهز به حسگر زیستی ابداع کرده‌اند که در شرایط سلامتی خاصی تغییر رنگ می‌دهد. برای مثال، اگر فردی دچار کم‌آبی شده باشد یا قند خون فرد مبتلا به دیابت بالا برود، تغییر رنگ این تتو او را از این شرایط آگاه می‌کند. 

داروی ضد پیری

داروی ضدپیری

در حال‌ حاضر چندین روش درمانی برای کاهش سرعت یا وارونه‌سازی فرایند پیری در مرحله‌ی آزمایش است. این روش‌ها از پیری سلول‌های مرتبط با سن جلوگیری می‌کنند و التهابی که باعث تجمع مواد سمی یا بیماری‌های پس‌رونده، مانند آلزایمر، سرطان یا بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود را کاهش می‌دهند. درواقع قرار نیست پیری «درمان» شود، بلکه محققان به‌دنبال روش‌هایی هستند تا عملکردهای ایمنی را در افراد مسن بهبود ببخشند. 

در این رابطه تحقیقات بسیاری در حال انجام است. برای مثال، در ژوئن ۲۰۱۹، استارتاپ آمریکایی Unity Biotechnology آزمایش داروی آرتروز زانو را شروع کرد. شرکت بیو داروی Alkahest نیز با تزریق اجزای خون جوان، تلاش می‌کند اختلالات شناختی از جمله زوال عقل و اختلالات حافظه را کنترل کند. مدت‌ها است محققان از راپامایسین که نوعی داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است، در آزمایش نوعی روش درمانی ضد پیری استفاده می‌کنند. این آزمایش بسیار نویدبخش است و عملکردهای ایمنی را تا ۲۰ درصد بهبود می‌بخشد. 

داروهای اختصاصی براساس ترکیب ژنتیکی

داروی اختصاصی

این نوع تکنولوژی در حال‌ حاضر وجود دارد؛ اما برای تکمیل شدن و عمومی‌تر شدن راه درازی در پیش دارد. داروی بیش‌شخصی‌سازی‌شده (hyper-personalised)، دارویی ژنتیکی است که تنها برای یک بیمار خاص ساخته شده و امکان درمان بیماری‌هایی را دارد که زمانی غیر قابل درمان یا آنقدر نادر بودند که ارزش تحقیق برای درمان آن نداشتند.

مثلا در سال ۲۰۱۹، دختربچه‌ای به اسم میلا مکووچ که از بیماری مغزی ژنتیکی نادر و کشنده‌ای رنج می‌برد، تحت درمانی کاملا ویژه با دارویی که مخصوص خود او ساخته شده بود، قرار گرفت.  این دارو نتوانست بیماری او را به‌طور کامل درمان کند؛ اما از پیشروی بیماری جلوگیری کرد و این خود موفقیت بزرگی به حساب می‌آید. 

تولید چنین داروهای شخصی‌سازی شده‌ای با پیشرفت سریع در تعیین توالی دی‌ان‌ای و ویرایش ژن امکان‌پذیر است. هزینه‌ی ساخت توالی کامل ژنوم انسانی از حدود ۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به کمتر از ۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است. بااین‌حال، ساخت دارو همچنان به منابع قابل ‌توجه (تولید داروی میلا یک سال طول کشید) و همکاری نیروهای متخصص نیاز دارد. با پایین آمدن هزینه‌های این روش درمانی می‌توان امیدوار بود در آینده بیماران بیشتری بتوانند از داروهای مخصوص خود استفاده کنند و روند درمان آن‌ها تسریع شود. 

استخراج از منابع فضایی

استخراج از منابع فضایی 

دوستداران بازی Mass Effect حتما به یاد دارند در بخشی از این بازی، برای ارتقای فضاپیمای خود باید به استخراج منابع از سیارات دیگر می‌رفتید. حالا در دنیای واقعی، نگاه محققان به سمت استخراج منابع از سیارک‌ها و آوردن آن‌ها به زمین است. 

با پیشرفت تکنولوژی و اکتشافات فضایی، چنین اتفاقی می‌تواند یکی از عجیب‌ترین تکنولوژی‌های آینده باشد؛ اما چندان بعید نیست. بااین‌حال، مشکلات زیادی دارد؛ از جمله هزینه‌های هنگفت سفرهای فضایی، دشواری پیدا کردن سیارکی با منابع مناسب و حتی سختی فرود آمدن بر سیارکی که با سرعت ۱۸هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. درضمن، رقابت و جنگ بین دو ملت یا شرکت را که روی یک سیارک هدفگذاری کرده‌اند نباید فراموش کرد. تاکنون تنها آمریکا و لوکزامبورگ در خصوص استخراج از منابع فضایی قانون وضع کرده‌اند و چین و روسیه هم برای انجام چنین مأموریت‌هایی در آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. 

بدون شک با اتمام منابع زمین و نبود امکان بازیافت، باید منتظر رقابت کشورها برای استخراج از منابع فضایی در آینده بود.  

نیروگاه خورشیدی در فضا

نیروگاه خورشیدی در فضا 

نیروگاه خورشیدی مستقر در فضا درواقع ماهواره‌ای مصنوعی قرار گرفته در مدار است که به کمک مایکروویو یا قدرت لیزر، انرژی خورشیدی را جمع‌آوری کرده و به آنتنی بسیار بزرگ روی زمین می‌فرستد. از این انرژی به‌جای منابع انرژی متداول و آلوده‌کننده‌ی محیط زیست استفاده خواهد شد. 

مزیت قرار دادن نیروگاه خورشیدی در مدار این است که به دلیل مجاورت دائمی آن با خورشید، تحت تأثیر چرخه‌های شبانه‌روز، آب‌و‌هوا و فصول قرار نمی‌گیرد.

ایده‌ی ساخت چنین نیروگاهی در فضا از سال ۱۹۶۸ وجود داشته؛ اما تا تبدیل آن به واقعیت هنوز راه زیادی در پیش است. هزینه‌های ساخت این نیروگاه بسیار زیاد است و این فناوری قادر به رقابت با منابع انرژی فعلی نخواهد بود؛ مگر اینکه راهی برای کاهش هزینه‌های قرارگیری آن در مدار کشف شود.

تله‌پورت مولکول‌ ارگانیک پیچیده 

تله پورت کوانتومی

تله‌پورت یا همان ناپدید شدن از جایی و پدیدار شدن بلافاصله در جای دیگر، مدت‌ها است در داستان‌ها و فیلم‌های علمی‌تخیلی وجود داشته؛ اما در دنیای واقعی صحبت از فرایندی است ساده‌تری از آنچه در سریال ریک و مورتی می‌بینیم. تله‌پورت کوانتومی قادر است اطلاعات را (نه ماده) از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر بلافاصله منتقل کند. 

منظور از اطلاعات اینجا ساختار مولکولی است. اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، دانشمندان توانستند ذرات نور (با جرم صفر) را در فواصل کوتاهی تله‌پورت کنند. آزمایش‌های بعدی در مورد درهم‌تنیدگی کوانتومی (که در آن هر ذره همیشه از حال ذره‌ی متناظرش باخبر است؛ حتی با ۱۰ میلیارد کیلومتر فاصله) به تله‌پورت موفقیت‌آمیز اولین اتم کامل از زمین به ماهواره انجامید. بعد از تله‌پورت اتم نوبت به مولکول رسید و بعید نیست تا سال ۲۰۵۰ شاهد تله‌پورت مولکول‌های ارگانیک پیچیده همچون دی‌ان‌ای و پروتئین‌ها باشیم. 

ایلنا: هر روز تکنولوژی هایی معرفی می شود که علاقه مندان به این عرصه را متعجب می کند.

به گزارش ایلنا، دنیای تکنولوژی هرازگاهی ابزارهای گوناگونی را برای کاربرانش ارائه می کند، امروز ما به دنبال انتخاب جذاب ترین تکنولوژی ها برای کاربران علاقه مند به این حوزه هستیم.

 

جالب ترین میز و صندلی کامپیوتر در آینده

 

 

4086587_347

 

4086588_312

 

این تصویر مربوط به یکی از جالب ترین ابزارهای تکنولوژیکی آینده است. که طراحی این ابزار فوق العاده و ساختار آیرودینامیک آن مخصوص کاربران کامپیوتر است.

 

لامپ خورشیدی همراه

 

 

4086590_321 

 

تصویر بالا یک لامپ خورشیدی همراه است که برای مسافران و افرادی که همیشه در سفرهای صحرایی هستند ضروری به نظر می رسد. این لامپ خورشیدی می تواند به وسیله نور خورشید شارژ شده و در شب مورد استفاده قرار گیرد.

 

ربات فوق العاده هوشمند بوستون دینامیک بنام BigDog

 

4086741_438

 

این ربات قادر است با بازوی قدرتمند خود بلوک های سنگین بتونی را پرتاب نماید، این ربات با تکیه بر پاها و تنه قدرتمند خود می تواند بلوک های ۳۵ پوندی برابر با تقریبا ۱۵ کیلوگرم را در اندازه ۱۷ فوتی یعنی حدود ۵ متر پرتاب نماید. این ربات توسط Boston Dynamics طراحی و ساخته شده است که در ارتش مورد استفاده قرار میگیرد.

 

گوی های درخشان برای تاریکی شب

 

 

4086592_768 

 

این گوی های درخشان مخصوص کسانی است که دوست دارند فضای زندگی شان را مقداری زیبا تر با تنوع رنگ مناسب تزئین کنند. نام این توپ های جالب Playaboule Lighted Glo Boules نام دارد و در فروشگاه های آنلاین آمازون هم بفروش می رسد.

 

تخت خواب ایستاده

 

 4086594_572

 

آیا علاقه ای به ایستاده خوابیدن دارید؟ این تخت خواب جزء عجیب ترین و جالب ترین ابزار های تکنولوژیک است، اگر دوست دارید ایستاده بخوابید وقتی با شکم پر زمان خوابتان فرا رسیده این تخت خواب ایستاده بهترین گزینه برای خواب شما خواهد بود.

 

ترن های حمل و نقل فرودگاه هیترو لندن

 

 4086596_287

 

این ترن های جالب در حقیقت اتومبیل های برقی خودکار در فرودگاه هیترو لندن هستند که برای حمل و نقل مسافران از فرودگاه تا پارکینگ فرودگاه در نظر گرفته شده است.

۱۳ تکنولوژی که آینده را متحول خواهند کرد !

 

نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که همهٔ این خبرها و چیزهای جذابی که از آزمایشگاه‌های مدرن در سراسر جهان بیرون می‌آید برای کامل شدن و ورود به جامعه نیاز به زمان دارند. این مرحله، مرحلهٔ حباب است. حباب بعضی از آن‌ها می‌ترکد و موفق نمی‌شوند. اختراعات و پژوهش‌های دیگر هم ممکن است در چندین دههٔ آینده دوباره مورد توجه قرار گیرند. پس با همهٔ این تفاسیر، ۱۰ سال آینده چه شکلی خواهد بود؟ بزرگ‌ترین اختراع بعدی چیست؟ به نظر ما، با توجه به سرعت فعلی پیشرفت تکنولوژی، حدس زدن آن اگر غیرممکن نباشد، بدون شک سخت است. با این‌حال، در این مطلب شما را با تعدادی از حدس‌ها و گمان‌هایمان درباره تکنولوژی‌هایی که در آینده به بخش مهمی ‌از جامعه تبدیل خواهند شد، آشنا می‌کنیم. بعضی از آن‌ها جدید و بعضی دیگر نمونه پیشرفته‌تری از تکنولوژی‌های پرطرف‌دار امروزی هستند ، در این مقاله سعی شده مهمترین تکنولوژی های آینده معرفی گردد :

۱۳- گجت‌های پوشیدنی

لنز هوشمند گوگل که در چشم تزریق می‌شود!

درحال‌حاضر یکی از داغ‌ترین موضوعات برای آینده تکنولوژی، ادغام آن با وسایل پوشیدنی است. عینک‌های دوربین‌دار (عینک گوگل) یا ساعت‌هایی که به تماس‌های تلفنی شما پاسخ می‌دهند (ساعت اپل) از محصولاتی هستند که امروزه طرفداران زیادی دارند.

متخصصان صنعت معتقدند ما فعلاً فقط تا سطح این تکنولوژی نفوذ کرده‌ایم. به کمک لوازم الکترونیکی انعطاف‌پذیر، درون لباس‌ها هم کامپیوتر تعبیه خواهد شد. اما بیشتر این گجت‌های پوشیدنی وابسته به تلفن‌های هوشمندند. نقطه اوج تکنولوژی پوشیدنی‌ها زمانی خواهد بود که بتوانند آزادنه و مستقل کار کنند.

مایک بل (Mike Bell)، رییس بخش تجارت همراه اینتل (Intel) می‌گوید:

تازمانی‌که وسایل هوشمند نتوانند به تنهایی و با اتکا به خودشان کار جذابی انجام دهند، بیش از حد پیچیده خواهند بود و نمی‌توانند انتظارات را برآورده کنند. این ابزارها باید بتوانند مستقل باشند و یک کار مهم را به تنهایی انجام دهند تا توجه مردم را جلب کنند. اگر علاوه بر این، بتوانند در زمان اتصال به تلفن‌های هوشمند کار دیگری هم انجام دهند، عالی می‌شود.

۱۲- اینترنت اشیا

اینترنت اشیا، همه دستگاه‌ها را از یخچال گرفته تا توستر، به هم وصل می‌کند و ما می‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم.

اینترنت اشیا هم پا‌به‌پای گجت‌های پوشیدنی پیش می‌رود. در این تکنولوژی ماشین‌ها با هم حرف می‌زنند و انسان‌های متصل به اینترنت بر آن‌ها نظارت دارند، کارهای‌شان را تحلیل می‌کنند و با توجه به نتیجهٔ پردازش این ابرداده‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند. یخچال، سطل‌آشغال و حتی توستر کامپیوتری شده و از همه مهم‌تر با هم شبکه می‌شوند. یکی از نمونه‌های شناخته‌شده این تکنولوژی، ترموستات Nest است. این ترموستات متصل به وای‌فای به شما اجازه می‌دهد که از راه دور و به کمک تلفن همراه خود، دما را تنظیم کنید. هم‌چنین می‌تواند الگوهای رفتاری شما را یاد گرفته و بر اساس آن برنامه‌های تنظیم دما بسازد. گوگل در سال ۲۰۱۴، Nest را به مبلغ ۳٫۲ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکتی دیگر به نام SmartThings (اشیای باهوش)، که سامسونگ آن را آگوست امسال خرید، سنسورها و کیت‌های خانه هوشمند مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌توانند چیزهایی مثل ورود و خروج افراد به خانه را کنترل کرده و در صورت نشت آب به شما اخطار دهد تا از این راه آرامش خاطر صاحب‌خانه را تأمین کند. اینترنت اشیا با میلیاردها سنسور، سیستم‌های هوشمند و اپلیکیشن در آینده تکنولوژی بازاری به راه خواهد انداخت که تاکنون نمونه‌اش را ندیده‌ایم. اگر کنجکاوید می‌توانید با روتر وای‌فای اینترنت اشیا را تجربه کنید.

۱۱- اَبَرداده و یادگیری ماشینی

با ابرداده و یادگیری ماشینی می‌توان بر حجم عظیم و روزافزون داده‌های ذخیره‌شده کنترل داشت و از آن‌ها استفاده کرد. آیندهٔ تکنولوژی به این موارد نیاز دارد.

«ابرداده» کلمه‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌رسد و برای توصیف مجموعه‌های عظیم داده‌های ساخت‌یافته و ساخت‌نایافته که با تکنیک‌های پایگاه داده‌ای قدیمی نمی‌توان آن‌ها را پردازش کرد، استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل ابرداده‌ها چیزهایی را آشکار می‌کند که قبلاً به دلیل هزینهٔ بالای پردازش داده‌ها بر ما پوشیده بودند؛ مثل نفوذ هم‌سالان بین خریداران، که تحلیل تراکنش‌ها و داده‌های اجتماعی و جغرافیایی خریداران آن را آشکار کرد. با افزایش روزافزون داده‌های ذخیره‌شده به‌صورت آنلاین، به‌خصوص وقتی که اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی نیز به نقطه اوج خود برسند، دنیا به‌زودی به آستانه اضافه بودن داده‌ها می‌رسد. حرکت در میان این حجم عظیم از داده‌ها امری ضروری بوده و اینجاست که یادگیری ماشینی وارد می‌شود. یادگیری ماشینی ربطی به ربات‌های خانگی ندارد. در واقع، مفهومی نزدیک‌تر از خانه است. برای مثال، جعبه دریافت ایمیل‌های شما یک پوشه هرزنامه (Spam Folder) دارد و ایمیل‌هایی که بر اساس یک الگوریتم بر الگوی خاصی منطبق می‌شود را به این پوشه می‌فرستد. این الگوریتم یاد گرفته است ایمیل‌ها را به دسته‌های «هرزنامه» و «غیرهرزنامه» تقسیم کند. به‌طور مشابه، صفحهٔ فیسبوک شما پر است از ارسال‌های دوستان صمیمی‌شما، چون الگوریتمی وجود دارد که تمایلات و علاقه‌مندی‌های شما را با توجه به تعاملات‌تان (مثل لایک کردن، کامنت گذاشتن، به اشتراک گذاشتن و کلیک کردن) یاد گرفته است.

در آینده تکنولوژی و جایی که ابرداده و یادگیری ماشینی به هم می‌رسند، یک انقلاب اطلاعاتی منتظر ایستاده است! بخش پزشکی بیشتر از همهٔ بخش‌های دیگر این پتانسیل را دارد. الگوریتم‌های هوشمندی که با داده کاوی (Data Mining) مجموعه داده‌های بیمار، بیماری‌های قبلی او و اطلاعات ژنتیکی به پزشک‌ها کمک می‌کنند. ماشین می‌تواند در بین داده‌های ثبت شده بسیار زیاد جست‌وجو کند و آن‌ها را به اطلاعات پزشکی ربط دهد. برای نمونه، یک بیمار مبتلا به سرطان که برای انجام درمانش می‌آید را در نظر بگیرید. ماشین به دکتر اطلاع می‌دهد که او یک ژن یا مجموعه‌ای از ژن‌های خاص دارد و دکتر می‌فهمد که باید از درمان خاصی برای او استفاده کند. عالیه، نه؟

۱۰- هم‌جوشی هسته‌ای

هم‌جوشی هسته‌ای دقیقاً مقابل شکافت هسته‌ای قرار می‌گیرد. در فرآیند شکافت، یک هستهٔ سنگین به دو هستهٔ کوچک‌تر تبدیل می‌شود، اما در هم‌جوشی هسته‌ای هسته‌های سبک‌تر با هم تلفیق می‌شوند تا یک هسته سنگین را به وجود آورند.

فرآیند هم‌جوشی همان واکنشی است که انرژی خورشید را تولید می‌کند. در خورشید طی مجموعه‌ای از واکنش‌های هسته‌ای، ۴ ایزوتوپ هیدروژن-۱ به یک هلیوم-۴ تبدیل شده و انرژی بسیار عظیمی را آزاد می‌کنند. هدف دانشمندان در ۵۰ سال گذشته این بوده که مقدار انرژی آزادشده واکنش هم‌جوشی را کنترل کنند. اگر انرژی حاصل از یک واکنش هم‌جوشی آرام‌آرام آزاد شود، می‌تواند برای تولید نامحدود برق مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، در این روش هیچ زباله‌ای تولید نمی‌شود که برای دفعش به مشکل بخوریم یا با آن اتمسفر را آلوده کنیم. دانشمندان برای دست‌یابی به رویای هم‌جوشی هسته‌ای باید بر سه مشکل عمده غلبه کنند: دما (برای انجام هم‌جوشی انرژی بسیار زیادی نیاز است؛ اتم‌های هلیوم باید تا ۴۰ میلیون درجه کلوین داغ شوند؛ یعنی از خورشید هم داغ‌تر!)، زمان (هسته‌های باردار شده باید آن‌قدر کنار هم نگه داشته شوند تا واکنش شروع شود) و در آخر مهار (در این دما همه چیز در حالت گاز است و به همین دلیل مهار کردن آن‌ها یک چالش بزرگ است).

با این که پروژه‌های متفاوتی در جاهای مختلف در حال اجراست، مقر اصلی هم‌جوشی هسته‌ای پروژه«راکتور آزمایشی حرارت هسته‌ای بین‌المللی» (International Thermonuclear Experimental Reactor) یا به اختصار ITER است. این پروژه در سال ۱۹۸۵ و زمانی‌که جماهیر شوروی به ایالات‌متحده پیشنهاد داد با همکاری کشورهای مختلف کاربردهای صلح‌آمیز هم‌جوشی هسته‌ای را پیدا کنند، پایه‌گذاری شد. از آن زمان تاکنون، تعداد کشورهای مشارکت‌کننده در ITER به ۳۵ رسیده و هزینه‌ای معادل ۵۰ میلیارد دلار برای آن تخمین زده شده‌است. سازه‌های کلیدی ITER هنوز در حال ساخت هستند و زمانی‌که کار ساخت آن‌ها به پایان برسد یک راکتور ۳۰ متری به وزن ۲۳ هزار تن خواهیم داشت که هسته‌اش از خورشید هم داغ‌تر است. اگر این راکتور با موفقیت راه‌اندازی شود، ITER می‌تواند مشکل انرژی جهان را برای ۳۰ میلیون سال آینده حل کند و به نجات سیارهٔ زمین از فجایع محیط‌زیستی کمک کند.

۹- خودروهای بدون راننده

خودروهای بدون سرنشین، امنیت سفر را بیشتر کرده و تصادفات را کاهش می‌دهند اما هم‌زمان لذت رانندگی را هم از ما می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۲، کالیفرنیا اولین ایالتی بود که رسماً خودروهای بدون راننده را قانونی اعلام کرد. انگلستان هم قرار است امسال همین کار را بکند. سالانه حدود ۱٫۲ میلیون نفر در تصادفات اتومبیل‌ها جان خود را از دست می‌دهند. آزمایش‌هایی که تاکنون روی این خودروها انجام شده، نشان می‌دهد که بسیار امن هستند و تصادفات را کاهش می‌دهند. در واقع، از لحاظ نظری اگر همه خودروهای یک بزرگراه بدون راننده و متصل به شبکه بودند، هیچ تصادفی نباید اتفاق بیفتد. علاوه بر این، الگوریتم‌ها تضمین می‌کنند که شما در حین حرکت روان‌ترین ترافیک را تجربه کنید، چون با عملیات ریاضی سرعت نسبی مناسب اتومبیل‌ها برای حرکت با بیشترین سرعت را محاسبه می‌کنند. البته این یعنی بیشتر مردم باید رانندگی را کنار بگذارند که خیلی برای علاقه‌مندان به آن خوشایند نیست. حتی می‌توانید بدون این که گواهینامه داشته باشید، تنهایی با ماشین به سر کار بروید. اسون بیکر (Sven Beiker)، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات خودروی دانشگاه استنفورد می‌گوید: تقریباً همه شرکت‌های اتومبیل‌سازی در حال کار روی خودروهای بدون راننده هستند. حتی در تابستان امسال شاهد اولین آزمایش شهری ماشین بدون راننده گوگل بودیم. پس در آینده تکنولوژی از این خودروها زیاد خواهیم شنید.

۸- پرینت سه‌بعدی

روزی خواهد رسید که ما هر چه احتیاج داشته باشیم را با پرینت سه‌بعدی به دست می‌آوریم.

یک پرینتر سه‌بعدی هر برش (تصویر ۲ بعدی) از شی مجازی شما را می‌خواند و با ترکیب هر لایه با یکدیگر، بدون این که فاصله‌ای بین لایه‌ها مشخص باشد، یک شی سه‌بعدی را می‌سازد. این تکنولوژی خیلی هم جدید نیست. در واقع، بیش از دو دهه است که شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های اتومبیل‌سازی برای ساخت قالب‌ها و نمونه‌های اولیه از این وسیله استفاده می‌کنند. اما به تازگی این تکنولوژی در دسترس عموم قرار گرفته است. درحال‌حاضر، می‌توانید یک پرینتر سه‌بعدی خوب را با هزینه کمتر از ۶۰۰ دلار خریداری کرده و با آن قطعات یدکی برای دستگاه‌های خراب، اثر هنری یا هر چه که دوست‌دارید، بسازید. حتی نیازی نیست که طراحی بلد باشید.

کتابخانه‌های دیجیتالی قطعات ۳ بعدی به سرعت در حال رشد است و به زودی می‌توانید هر آن چه را نیاز دارید پرینت کنید. این تکنولوژی هم در حال پیشرفت است. ما خانه‌ها، اتومبیل‌ها و گوش‌هایی را دیده‌ایم که از این راه ساخته‌شده‌اند و این تازه اول راه است. دانشمندان معتقدند در آینده می‌توانند اعضای بدن را مختص هر بیمار با پرینت سه بعدی بسازند، و هر ساله جان میلیون‌ها انسان را نجات دهند. به تازگی هم خبر ساخت پل فلزی با استفاده از پرینت سه‌بعدی در آمستردام را شنیدیم.

۷- واقعیت مجازی

واقعیت مجازی امروزه بیشتر در بازی‌ها استفاده می‌شوند اما در آینده تکنولوژی آن‌ها به سوی تغییر دادن نحوه ارتباطات مردم خواهند رفت.

ریشه‌های واقعیت مجازی در دهه‌های ۱۹۵۰ یافت می‌شود؛ زمانی که کامپیوترها به اندازه یک خانه بودند. یک مهندس برق جوان و تکنیسین سابق رادارهای دریایی به نام داگلاس انگلبرت (Douglas Engelbart) به توانایی کامپیوترها برای تبدیل شدن به صفحه نمایش دیجیتالی پی برد و اساس واقعیت مجازی را پایه‌گذاری کرد. تابه‌امروز پیشرفت چندانی در این زمینه ندیده‌ایم، حداقل نه آن‌طور که در فیلم‌ها دیده بودیم. اما اگر از درون عینک‌های واقعیت مجازی به آینده تکنولوژی در این زمینه نگاه کنیم چه خواهیم دید؟ خب، شاید ببینیم که واقعیت مجازی از بازی‌های ویدئویی فراتر رفته است. واقعیت مجازی چند نفره به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد به سفرهای علمی‌ در اهرام مصر بروند، یا گروهی از دوستان جدیدترین قسمت سریال «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) را با هم ببینند، و یا سالمندان نوه‌هایشان که در آن سوی دنیا زندگی می‌کنند را از راه دور ملاقات کنند. آینده واقعیت مجازی در گوشی هوشمند شما رقم می‌خورد و در اصل، وظیفه واقعیت مجازی باید غنی‌تر کردن واقعیت به وسیله ایجاد ارتباط بین‌انسان‌ها به شیوه‌های جدید باشد نه ساختن توهم و خیال. اگر به این سو حرکت کند واقعاً جذاب خواهد شد.

۶- ژنومیک

ژنومیک یک شاخه علمی نسبتا جدید است و آثار آن را در آیندهٔ تکنولوژی خواهیم دید.

ژنومیک شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی به‌خصوص ژنوم موجودات است. ۱۰ سال از اولین باری که ژنوم انسانی توالی‌یابی شده‌است، می‌گذرد. در آن زمان هزینهٔ این کار برای هر نفر حدود ۲٫۷ میلیارد دلار بود که حالا به ۵ هزار دلار رسیده است! ریموند مک اولی (Raymond McAuley)، یکی از محققان پیشروی ژنومیک، در سخنرانی خود برای کنفرانس اقتصادی سال ۲۰۱۴ دانشگاه سینگولاریتی (Singularity University) پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۰ توالی‌یابی DNA با قیمت بسیار ناچیزی انجام خواهد شد. وقتی توالی‌یابی روی جمعیت انبوه انجام شود ما به داده‌های بسیار زیادی دست پیدا خواهیم کرد؛ داده‌هایی که فقط خدا می‌داند چه چیزهایی را آشکار خواهد کرد.

۵- نانوتکنولوژی

مورچه‌ای در حال حمل میکروچیپ ۱ میلی‌متر مربعی با آرواره‌هایش. این تصویر نشان‌دهندهٔ کاری است که در زمینه نانوتکنولوژی انجام می‌گیرد.

امید زیادی به استفاده از نانوتکنولوژی در پزشکی و دندان‌پزشکی و بهبود چشم‌گیر تشخیص، درمان و پیش‌گیری از بیماری‌ها وجود دارد. بسیاری از دانشمندان معتقدند وسایلی که به اندازهٔ یک کنه گردوغبار کوچک می‌شوند، یک روز خواهند توانست معجزات پزشکی بسیار بزرگی رقم بزنند.

دونالد ایگلر (Donald Eigler) برای دستاوردهای مهمش در دستکاری دقیق ماده در سطح اتم، مشهور است. در سال ۱۹۸۹، او حروف IBM را با استفاده از ۳۵ اتم زنون (xenon) که به دقت دستکاری شده بودند، نوشت. او روزی را تصور می‌کند که با الهام از مکانیزم های زیستی فوق‌العاده، نانوسیستم های کاربردی غیرزیستی بسازیم. او می‌گوید: رویای یک ویروس سازگار با محیط‌زیست را می‌بینم که می‌تواند یک جمع‌کننده ۶۴-بیتی بسازد و آن را بیرون دهد. سپس ما این ویروس را از روی قطعاتی که ساخته‌ایم، عبور می‌دهیم تا جمع‌کننده‌هایی که تولید کرده در سر جایشان و روی قطعات قرار بگیرند. خب این خیلی چیز دور از دسترسی است، اما نه به اندازهٔ دیگر دستاوردهای بشر تابه‌امروز.

آنجلا بلکر (Angela Belcher) برای توسعهٔ مواد جدید در زمینه انرژی، الکترونیک و محیط‌زیست معروف است. این استاد دانشگاه MIT معتقد است مهم‌ترین اثر نانوتکنولوژی بر آیندهٔ تکنولوژی در فرآیند تولید دیده خواهد شد؛ به خصوص ساخت مواد با روش‌های جدید سنتز آن‌ها و ساخت مواد با زبالهٔ کمتر و موادی که خودشان سر هم می‌شوند. او می‌گوید: این قضیه همین حالا هم در جریان است. مثلاً در تولید مواد خاصی مثل باتری وسایل‌نقلیه که بر اساس ساختار نانوی مواد و ترکیب میزان مناسبی از مواد در مقیاس نانو، ساخته می‌شوند. آثار این روش بر محیط زیست و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی باورنکردنی خواهد بود. به نظر من در زمینهٔ تولید پاک شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی در ۱۰ سال آینده خواهیم بود.

دیوید آوشالوم (David Awschalom) یک استاد فیزیک و مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا و پیشگام در زمینه اسپین ترونیک نیمه‌رساناهاست (semiconductor spintronics). او دوست‌دارد در یک یا دو دههٔ آینده شاهد ظهور تکنولوژی کوانتومی باشد. او می‌گوید: من به ساخت سیستم‌های چند منظوره‌ای فکر می‌کنم که منطق، ذخیره‌سازی و ارتباطات را با هم ترکیب می‌کنند تا اشیای کوانتومی قدرتمندی بر اساس ذرات طبیعی بسازند. این که این سیستم ریشه در یک سیستم بیولوژیکی یا شیمیایی یا سیستم حالت جامد دارد مهم نیست و در هر صورت به انقلابی در تکنولوژی، پزشکی، انرژی و دیگر زمینه‌ها منجر خواهد شد.

۴- گرافن

ما هیچ‌وقت دست از تعریف و تمجید از گرافن (Graphene) نمی‌کشیم (گرافن و ساخت جلیقهٔ ضدگلوله و سلول سوختی هیدروژنی کارآمدتر). گرافن، یکی از آلوتروپ‌های کربن به قطر یک اتم و با آرایش شش‌ضلعی است. از ویژگی‌های جالب توجه گرافن می‌توان به این‌ها اشاره کرد: می‌تواند خودش را ترمیم کند، نازک‌ترین ترکیب شناخته‌شده‌است، سبک‌ترین ماده است (هر مترمربع از آن فقط ۰٫۷۷ میلی‌گرم وزن دارد)، قوی‌ترین ترکیب کشف شده‌است (۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر از فولاد قوی‌تر بوده و دارای سختی کششی ۱۵۰ میلیون psi است)، بهترین هدایت‌کنندهٔ گرما و الکتریسیته در دمای اتاق است. از این ترکیب شیمیایی می‌توان در ساخت هر چیزی از هواپیما گرفته تا جلیقه‌های ضدگلوله‌ای که ۱۰ برابر از فولاد مقاوم‌ترند و سلول‌های سوختی استفاده کرد. حتی می‌توان آن را به یک عامل ضدسرطان تبدیل کرد. قدرت ایجاد تحول آن در الکترونیک بیشتر از دیگر زمینه‌هاست، و می‌تواند جایگزین سیلیکونی شود که بر اساس قانون مور (Moore’s law) حسابی فشرده شده‌است.

با وجود تمام این ویژگی‌های بی‌نظیر، گرافن حکم مادهٔ شگفت‌انگیز و تاثیرگذار بر آیندهٔ تکنولوژی را دارد. مرحلهٔ بعدی تولید است. بزرگ‌ترین مشکلی که دانشمندان درحال‌حاضر مشغول حل کردن آن هستند تولید انبوه گرافنی است که به اندازهٔ کافی برای به‌کاربردن در صنعت خالص بوده و از قیمت پایینی هم برخوردار باشد. وقتی این اهداف محقق شود، عصر گرافن هم شروع خواهد شد.

۳- زندگی در مریخ

طرحی هنری از مقر آیندهٔ انسان‌ها در مریخ. آیا آیندهٔ تکنولوژی ما را به این سیاره سرخ می‌رساند؟

بعد از پیاده‌روی تاریخی نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) روی کرهٔ ماه، کمتر کسی بود که رویای فتح فضا را در سر نداشته باشد. حتماً پیش‌بینی‌های آن زمان درباره این که جهان در سال ۲۰۰۰ چه شکلی خواهد بود را شنیده‌اید. خب خیلی از آن‌ها درست از آب در نیامدند. ما روی کرهٔ ماه پایگاه نداریم، ماشین‌ها پرواز نمی‌کنند و هنوز هم درمانی برای سرطان پیدا نشده‌است. با گذشت زمان از میزان علاقهٔ مردم به سفر با فضاپیماهای سرنشین‌دار کاسته شد و متاسفانه می‌توان اثر آن را بر بودجهٔ فعلی ناسا (NASA) دید. با این‌حال پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما نه با سرعتی که مورد انتظار بود. ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود ۲ دهه است که بر روی عملیات سرنشین‌دار کار می‌کند. ۲ سال پیش بود که ناسا مریخ‌نورد«کنجکاوی» را در مریخ فرود آورد. این مریخ‌نورد درحال‌حاضر مشغول گشت‌وگذار در سیارهٔ سرخ و ارسال اطلاعات شگفت‌انگیز درباره این سیارهٔ همسایه است. این‌طور که به نظر می‌رسد، انسان بالاخره روزی بر مریخ قدم می‌گذارد و زمانی‌که این اتفاق بیافتد (مثل قضیه آرمسترانگ) دوباره موج تازه‌ای از اشتیاق برای سفر به فضا در جامعه به راه می‌افتد. پیش‌بینی می‌شود در نهایت و در آینده تکنولوژی، یک پایگاه انسانی در مریخ ساخته خواهد شد. شاید باور نکنید اما به گفتهٔ مسئولان ناسا این هدف خیلی دور از دسترس نیست. با در نظر گرفتن همهٔ احتمالات می‌توان گفت که عمر شما به محقق شدن این آرزو قد می‌دهد.

از آغاز سال ۲۰۱۸ موشک قدرتمند ناسا به نام SLS کارش را شروع و امکانات جدید برای سفر به فضا را امتحان خواهد کرد؛ مثل فرودآمدن فضاپیمای سرنشین‌دار بر روی یک سیارک در سال ۲۰۲۵. فرستادن انسان‌ها به فضا با سفینه‌های اوریون (Orion) و نوعی پیشرفته از SLS، که قدرتمندترین سفینهٔ فضایی ساخته‌شده خواهد بود، انجام خواهد گرفت. ناسا قرار است در دهه ۲۰۳۰ فضانوردان را به مریخ بفرستد. باید صبر کرد و دید که آیا برنامهٔ ناسا برای انتقال دائمی انسان به مریخ محقق می‌شود یا نه.

۲- برق بی‌سیم

تکنولوژی برق بی‌سیم اولین‌بار نزدیک به یک قرن پیش توسط تسلا به نمایش درآمد.

تسلای بزرگ (Tesla) بیش از یک قرن پیش این تکنولوژی را در سخنرانی‌های معروفش به نمایش گذاشت. این دانشمند یک لامپ را در هوا آویزان و آن را بدون هیچ سیمی روشن می‌کرد! تماشاگران هر بار از دیدن شاهکار او به وجد می‌آمدند، اما حقه‌ای در کار نبود و فقط القای جریان عامل این پدیده بود. در اصل، تسلا کارش را با مجموعه‌ای از سیم پیچ‌های بزرگ که میدان مغناطیسی تولید می‌کردند و باعث القای جریان در چراغ می‌شدند، انجام می‌داد. به همین سادگی! با فرا رسیدن آیندهٔ تکنولوژی، هر کجا که باشید به برق بی‌سیم دسترسی خواهید داشت، درست به همان راحتی که امروز به وای‌فای دسترسی دارید. وقتی در حال حرکتید تلفن هوشمند شما در جیبتان شارژ می‌شود، تلویزیون‌ها بدون نیاز به هیچ سیمی کار می‌کنند و ماشین‌های برقی در حالی‌که در خیابان قرار دارند سوخت‌گیری می‌کنند. در واقع، این تکنولوژی همین الان هم وجود دارد اما برای استفاده از آن در مقیاس بالا به زیرساخت‌های زیادی احتیاج داریم. دستگاه‌هایی که از این طریق شارژ می‌شوند باید با ایستگاه‌های شارژ سازگار باشند و همین مساله به تلاش زیادی هم از طرف سازندگان شارژر و هم سازندگان دستگاه‌های مختلف نیاز دارد. با این‌حال، داریم به بهره‌برداری از این تکنولوژی نزدیک می‌شویم.

۱- بلاکچین و ارزهای دیجیتال

در سال ۲۰۰۸، جرقه یک انفجار بزرگ در سیستم مالی جهان زده شد. فرد یا افرادی به اسم ساتوشی ناکاموتو مقاله ای را منتشر کردند که در آن از ساخت پروتکلی برای پول دیجیتال به اسم بیت کوین خبرداده شد. بیت کوین مانند ارزهای دیگر ارزش دارد و می تواند برای خرید و فروش، تبادلات و تمام فرایندهای مالی مورد استفاده قرارگیرد.

تفاوت اصلی بیت کوین با ارزهای سنتی غیرمتمرکز بودن آن است. بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می کند.

اما بلاک چین چیست ؟ در جهان امروز بیش از ۸۰ درصد امور روزمره ما به شرکت ها و سازمان های واسطه وابسته است. وقتی شما در بانکی حساب باز می کنید یا وارد ایمیل شخصی خود می شوید، در حقیقت از سازمان های واسطه کمک گرفته اید.

شرکت ها و سازمان های واسطه بر تمام اطلاعات شما کنترل دارند. مثلا وقتی به دوست خودتان در ایستاگرام پیام می فرستید در حقیقت این پیام را ابتدا برای پایگاه های داده اینستاگرام ارسال می کنید و پایگاه داده اینستاگرام آن را برای دوست شما می فرستد.

در پایگاه های داده بلاک چین، داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده اند و هیچ کس قادر به کنترل داده ها نیست و اگر شخصی بخواهد بلاک چین را هک کند باید تمام کامپیوتر های شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته حفاظت شده اند را هک کند که غیرممکن است. مثلا اگر توییتر روی بلاک چین اجرا شود هیچکس به جز شما نمی تواند توییت ها را پاک کند، حتی مدیران توییتر. بلاک چین برای بسیاری از صنایع و مشاغل قابل استفاده است مانند رای گیری، پرداخت، سیستم های اداری، ذخیره قرارداد ها و …

تصور کنید اگر رای گیری در ایران با فناوری بلاک چین انجام شود. رای ها تنها در عرض یک ساعت بعد از رای گیری بدون نیاز به نیروی انسانی شمارش خواهند شد و به دلیل اینکه این کار روی بلاک چین انجام شده است، هیچ گونه خطا یا تقلبی در رای ها امکان پذیر نیست.

به همین دلایل بیت کوین به سرعت محبوب شد و با سرعت به سمت قله های ارزش اقتصادی در حال حرکت است. بیت کوین بدون نیاز به ثبت نام و یا شرکت های واسطه می تواند تراکنش ها را خیلی سریع و راحت انجام دهد. امروزه فروشگاه های بزرگ اینترنتی جهان مثل آمازون قابلیت خرید با بیت کوین را فراهم کرده اند. بیت کوین همچنین باعث ایجاد کسب و کارهای فراوانی شده است

۷ فناوری برتر سال ۲۰۲۰/ کشتی‌های خودران وارد می‌شوند؟7 فناوری برتر سال 2020/ کشتی‌های خودران وارد می‌شوند؟

"برنارد مار" صاحبنظر عرصه تکنولوژی و مشاور راهبردی شرکت‌های تجاری در مقاله‌ای در سایت "فربس" به هفت مقوله مهم و بزرگ دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا؛ امروزه در میان چهارمین انقلاب صنعتی، تکنولوژی از هر زمان دیگر سریعتر در حال پیشرفت است. شرکت‌ها و افرادی که خود را با این تغییرات سریع وقف نمی‌دهند، از قافله فناوری‌های نوین و بزرگ عقب می‌مانند. دانستن روندهای اصلی و کلیدی، این اجازه را به شرکت‌های تجاری می‌دهد تا آمادگی استفاده از فرصت‌ها را داشته باشند.

"برنارد مار" صاحبنظر عرصه تکنولوژی و مشاور راهبردی شرکت‌های تجاری در مقاله‌ای در سایت "فربس" به هفت مقوله مهم و بزرگ دنیای تکنولوژی در سال 2020 اشاره کرده است.

  1. خدمات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از تغییرپذیرترین روندهای تکنولوژی در زمان ما است. بیشتر شرکت‌ها در حال بررسی چگونگی بهره‌برداری از هوش مصنوعی برای ارتقای تجارت خود هستند. این اقدامات در سال آینده بیشتر خواهد شد. طراحی و بهره‌وری از یک سیستم هوش مصنوعی همچنان برای شرکت‌ها گران خواهد بود. در سال 2020 شاهد گسترش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی در یک بستر وسیع‌تر خواهیم بود. این شرکت‌ها به احتمال فراوان برنامه‌های دقیق‌تری را برای ارائه خدمات مشخص‌تر و با جزئیات بیشتر ارائه خواهند کرد. این مهم بیانگر این مطلب است که هیچ شرکتی بهانه‌ای برای عدم استفاده از هوش مصنوعی نخواهد داشت.

  1. شبکه اطلاعات 5جی

اینترنت موبایل نسل پنجم، قابلیت دانلود و آپلود فوق سریع به همراه ارتباط پایدارتر را به ما خواهد داد. در حالیکه 5جی برای بار اول در سال 2019 ارائه شد، قیمت بالا و انحصار خدمات به شهرهای بزرگ، باعث محدودیت در کارکرد این فناوری شد. سال آینده به احتمال فراوان 5جی به پرواز درخواهد آمد و پوشش گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود. شبکه‌های ارتباطی فوق سریع تنها برای دیدن فیلم حین حرکت نیستند. افزایش سرعت شبکه‌ها بدان معناست که شبکه‌های موبایل از شبکه‌های متصل به کابل سریعتر خواهند بود. گسترش پهنای باند، به ماشین‌ها، ربات‌ها و خودرو‌های خودران این قابلیت را می‌دهد که اطلاعات بیشتری دریافت و منتقل کنند. این امر به پیشرفت‌هایی در زمینه ماشین‌آلات و شهرهای هوشمند منجر می‌شود.

  1. خودروهای خودران

"الون ماسک" رئیس شرکت "تسلا" گفته انتظار دارد شرکت او در سال جاری، یک خودروی کاملا خودران را بسازد. همچنین تعداد خودروهایی که درجه خودرانی پایین‌تر از قبیل ترمز و تعویض لاین خودکار دارند به مراتب بیشتر خواهد شد. البته مشخص است که خودران‌ها به اتومبیل‌های سواری محدود نخواهند بود؛ حمل و نقل کامیونی و کشتیرانی توسط خودران‌ها تیترهای خبری‌ای خواهند بود که در سال 2020 خواهید دید.

  1. پزشکی انفرادی و پیشگیرانه

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال تغییر نحوه درمان است. توانایی دریافت اطلاعت بوسیله دستگاه‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند، این توان را به ما می‌دهند که از مشکلات بدن خود به سرعت، حتی قبل از بروز عارضه‌ با خبر شویم. این فناوری‌ها به پزشکان این قابلیت را می‌دهند تا معالجات دقیق‌تر و فهم بهتری از وضعیت بیماران خود داشته باشند. در سال 2020 برنامه‌های بیشتری را در زمینه مراقبت‌های پزشکی، درمان‌های موثرتر و شخصی‌سازی شده خواهیم بود.

  1. بینایی کامپیوتری

در دنیای کامپیوترها، "بینایی" شامل سیستم‌هایی می‌شود که تشخیص اجسام، مکان‌ها و افراد را از طریق تصاویر بدست آمده توسط دوربین‌ها یا سنسورها ممکن می‌کنند. این همان تکنولوژی‌ای است که به دوربین گوشی هوشمند شما قابلیت تشخیص صورت را می‌دهد. اتومبیل‌های خودران،‌ دوربین‌های امنیتی، خط‌های تولید کارخانه‌ها در سال آینده به طور گسترده مجهز به این فناوری خواهند شد.

  1. واقعیت توسع یافته

واقعیت توسعه یافته یک تکنولوژی، شامل چندین فناوری جدید و در حال توسعه است که یک تجربه همه جانبه دیجیتال را عرضه می‌کند. به طور مشخص، واقعیت مجازی (VR) واقعیت تکامل یافته (AR) و واقعیت درآمیخته (MR) سه ضلع واقعیت توسعه یافته را تشکیل می‌دهند؛ در "VR" کاربر به وسیله یک هدست وارد دنیای پردازش شده می‌شود. "AR" این قابلیت را به کاربر می‌دهد تا اجسام دیجیتال را در فضای حقیقی مشاهده کند و در "MR" کاربر می‌تواند با اجسام مجازی تعامل داشته باشد. مثلا یک پیانو دیجیتال را در اتاق خود بنوازد. این فناوری‌ها سابقه چند ساله در دنیای سرگرمی دارند. در سال 2020 انتظار می‌رود تغییرات عمده‌ای در زمینه واقعیت‌های مجازی رخ دهد. شرکت‌ها نیز به سرعت به سمت بهره‌برداری از امکانات هیجان‌انگیز این فناوری‌ها در زمینه آموزش، شبیه سازی و تعامل با مشتری خواهند رفت.

  1. فناوری بلاک چین

بلاک چین فناوری‌ای نیست که آن را در هر محیطی یافت کنید. اما سرانجام سال 2020 می‌تواند آغاز دگرگونی اساسی برای این فناوری باشد. اساسا بلاک‌چین یک دفتر دیجیتال برای ضبط تراکنش‌های مالی است که به دلیل رمزگذاری و نامترکز بودن از امنیت بالایی برخوردار است. برخی منتقدان بر این عقیده بودند که بلاک چین از قابلیت ویژه‌ای برخوردار نیست؛ اما سرمایه‌گذاری چند شرکت بزرگ از جمله "آی بی ام" می‌تواند منجر به اقتباس شرکت‌های کوچکتر شود. اگر در سال آینده فیسبوک از بلاک چین استفاده کند،‌ شاهد یک پیشرفت چشمگیر در عرصه این فناوری خواهیم بود.

5+1 تا از جالب ترین تکنولوژی روز دنیا + جدیدترین فناوری ها

جولای 26, 2020

۰۵۴۲ خواندن این مطلب ۵ دقیقه زمان میبرد

5+1 تا از جالب ترین تکنولوژی روز دنیا + جدیدترین فناوری ها

فناوری های نو ظهور به دلیل ایجاد رفاه بیشتر در زندگی اجتماعی افراد طراحی و ساخته می شوند. در سال های اخیر علاوه بر توجه به این موضوع، شاهد ساخت و پیاده سازی جالب ترین تکنولوژی روز دنیا هم بودیم. اما کدامیک از این تکنولوژی ها هستند که بیشترین کاربرد و مزیت را برای افراد دارند؟

اگر کنجکاور شدید تا بیشتر درباره این فناوری ها بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

  1. شیشه های هوشمند خودرو، چشم افراد نابینا در سفر هستند!

یکی از لذت های سفر و گردش در دل طبیعت دیدن مناظر شگفت انگیزیست که خداوند برایمان خلق کرده است. متاسفانه افرادی که از نعمت بینایی محروم هستند این زیبایی ها را نمی توانند به خوبی حس کنند. شرکت خودرو سازی فورد ایتالیا و جی تی بی رما به همراه یک شرکت محلی که در ساخت ابزارهای نابینایان مشغول است، توانسته تا اولین نمونه های ساخت این خودروها را کلید بزند.

“منظره را احساس کن” اسمیست که برای این خودرو انتخاب کرده اند. شیشه های این اتومبیل طوری طراحی شده است که با کنتراست بالا روی چراغ های LED مناظر بیرونی را مجدداً تولید می کند. به این ترتیب فرد نابینا می تواند با لمس شیشه ارتعاشات خاکستری را با شدت های مختلف احساس کند و به طور همزمان از صوتی که پخش می شود تصویری از مناظر بیرونی داشته باشد.

شیشه های دیجیتال خودرو

  1. با خودکارت همه چیز را ذخیره کن

حتماً برایتان پیش آمده که در یک شرایط و موقعیت بسیار شلوغی مانند قطار و یا مترو هستید و نیاز به یادداشت نوشته ای دارید. یک شرکت ایتالیایی برای حل این مشکل خودکار به همراه کاغذ و اپلیکیشن مخصوص به خودش را ساخته که در حالت آفلاین هم به خوبی کار می کند.

به این ترتیب با داشتن این خودکار هوشمند دیگر نگران نوشتن در مسیرهای شلوغ و یا کم نور نخواهید بود.

  1. با اینترنت اشیا خانه هوشمند داشته باشید

کنترل کردن وسایل منزل به کمک یک تلفن همراه چیزیست که شاید تا 20 سال گذشته کسی تصورش را هم نمی کرد. با ورود اینترنت به زندگی بشر کم کم همه چیز دستخوش تغییر شد و البته به کمک افراد هم آمد. مثلاً شما می توانید به کمک اتصال ترموستات منزل خود به شبکه اینترنت و اتصال آن به گوشی هوشمند از راه دور دما را تنظیم کنید.

با ساخت و توسعه تکنولوژی های جدید روز دنیا این ماشین ها هستند که در اختیار افرادند و از آن ها فرمان می گیرند.

اینترنت اشیا خانه هوشمند

  1. خودروهای بدون سرنشین = کاهش تصادفات جاده ای!

جالب است بدانید که ماشین های بدون راننده و کاملاً هوشمند درصد تصادف کمتری دارند! هر جا که ردپای انسان وجود داشته باشد، حتماً خطری هم او را تهدید می کند. اگرچه لذت رانندگی در جاده برای هر کسی می تواند دلچسب باشد، اما با وجود این خودروها این لذت از افراد گرفته می شود.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده اگر خودروهایی که در جاده ها تردد می کنند بدون سرنشین و متصل به شبکه باشند، هیچگونه تصادفی نخواهیم داشت. ایالت کالیفرنیا اولین جایی بود که در سال 2012 خودروهای بدون راننده را مطابق با قانون اعلام کرد.

این یکی از رویاهای بشر بود که بدون داشتن گواهینامه رانندگی بتواند با ماشین شخصی خود به محل کار برود که به واقعیت تبدیل شد!

  1. پرینترهای 3 بعدی قابلیت ساخت اشیاء فلزی را هم دارند

به کمک این تکنولوژی می توان به جای تولیدات انبوه و زمانبر در ساخت قطعات فلزی، در کمترین زمان ممکن اشیاء فلزی سخت و پیچیده ای بسازید. با این کار دیگر نیازی به انبارهای بزرگ برای نگهداری از قطعات مختلف صنعتی نیست و تولید کننده می تواند در هر زمانی که احساس نیاز کرد به کمک پرینترهای 3 بعدی قطعاتش را حتی ارزان تر نیز تولید کند.

دانشمندان پیش بینی می کنند که در آینده ای نزدیک به کمک همین تکنولوژی بتوان اعضای بدن هر بیماری که نیازمند است را ساخت و به این ترتیب جان میلیون ها بیمار را در جهان نجات داد.

پرینترهای 3 بعدی

  1. با راه رفتن موبایلت را شارژ کن!

یکی دیگر از جالب ترین تکنولوژی های روز دنیا امکان شارژ کردن تلفن همراه به کمک قدم زدن و یا حتی دست تکان دادن است. به این صورت که پژوهشگران با ساخت یک وسیله فوق العاده نازک که به ضخامت چند اتم است، توانستند فرکانس های بسیار پایین را هم به شارژ الکتریکی تبدیل کنند.

تکنولوژی های عجیب دنیا که تعجب همگان را برانگیخت!!

وقتی از تکنولوژی و فناوری های نوظهور حرف می زنیم منظورمان فقط کالای دیجیتال و تکنولوژی های جدید در این صنعت نیست. تکنولوژی روز دنیا در زمینه صنعت، پزشکی، ارتباطات، پهپادها، گجت های هوشمند و… هم وجود دارد که در مطالب آینده سعی می کنیم بیشتر به آن ها بپردازیم.

اما یکی از عجیب ترین تکنولوژی هایی که تعجب همگان را در بیش از یک قرن پیش برانگیخت، روشن کردن لامپ توسط تسلای بزرگ بود که در سخنگرانی هایش بدون هیچ سیمی فعال میشد! اینکار او در آن سال ها مثل این بود که بدون وجود کابل به اینترنت متصل شد. چیزی که امروزه به اسم “وای فای” در دسترس همگان قرار دارد.

رای گیری به کمک فناوری بلاک چین

امروزه شرکت های واسطه گر بسیار زیادند. همه ما هر روز در حال تعامل با این شرکت ها هستیم بدون اینکه بدانیم. مثلاً وقتی در حال خرید اینترنتی هستید و یا از یک حساب کاربری در هر جایی استفاده می کنید، در واقع از واسطه ها کمک می گیرید. در بلاک چین داده ها داخل میلیون ها کامپیوتر پخش شده اند و امکان کنترل کردن آن ها برای هیچ کسی وجود ندارد.

اگر رای گیری در کشور ما به کمک این فناوری صورت بگیرد، به راحتی و بدون دخالت انسان می توان در کمتر از یک ساعت شمارش آرا داشت تا خیال همه از بروز تقلب راحت باشد.

کاهش هزینه های پزشکی به کمک کامپیوترها و تکنولوژی های جدید

شاید اولین استفاده های افراد از کامپیوتر مربوط به مانیتورهای پزشکی در بیمارستان ها بود. به کمک این تکنولوژی اطلاعات بیمار ثبت میشد و پزشک می توانست داده ها را تحلیل کند. اما امروزه با کنترل اتوماتیک داده ها، شناسایی و تغییرات در اطلاعات، افزایش بهره وری، بالا رفتن دقت در آمارها و… می توان به نتایج بهتری در این زمینه رسید.

یکی از پیشرفت هایی که در این رابطه انجام شده است از طرف محققین دانشگاه شیکاگو بوده که توانستند به کمک هوش مصنوعی داده های MRI را تحلیل و شناسایی کرده و به پزشکان در این زمینه کمک کنند تا به عنوان مثال تومور بیمار را به طور دقیق رد یا قبول کنند.

ویرایش ژن بدن، ساخت اسپره هوشمند، ساخت اعضای بدن به کمک پرینترهای 3 بعدی، الگوریتم هایی برای پیش بینی مرگ انسان ها و ساخت جنین به کمک سلول های بنیادی از دیگر فناوری های جدید در حوزه پزشکی محسوب می شوند.

نتیجه‌گیری

بشر با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها، جنگ‌ها و صلح‌ها و تصمیمات فاجعه‌بار و کشفیات سرشار از نبوغ، دست کم ثابت کرده است در یک زمینه هرگز کم نخواهد آورد و آن قدرت خلاقیت و تخیل است. مادامی که انسان قدرت تخیل داشته باشد، دستیابی به هر نوع تکنولوژی عجیب و به ظاهر غیر ممکنی، روزی ممکن خواهد شد. به قول فیلیپ کی. دیک، نویسنده‌ی آمریکایی ژانر علمی‌تخیلی که فیلم گزارش اقلیت از روی داستان کوتاه او ساخته شده، «واقعیت همان چیزی است که وقتی دست از باور آن برداشتید، همچنان حضور داشته باشد.» و واقعیتی که با تمام ناباوری ما همچنان حضور خواهد داشت، قدرت خلاقیت و تخیل نامتناهی بشر و عطش سیری‌ناپذیر او به کشف و اختراع است

در این مطلب سعی کردیم تا به جالب ترین و جدیدترین تکنولوژی های عصر جدید اشاره کنیم. اما در کنار این موضوعات سعی می کنیم در فرصت های بهتری به جزئیات هر کدام از این موارد بپردازیم. اگر سوال و یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم تا با ما به اشتراک بگذارید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۲۳
diba zeynali

هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی هوش انسان در ماشین‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ریزی شده‌اند مانند انسان فکر کنند و کارهای او را تقلید می‌کنند. مثال ساده‌ی هوش مصنوعی ربات‌ها هستند که هرروز باهوش‌تر و نزدیک‌تر به انسان‌ها می‌شوند. هوش مصنوعی ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

ماشین لرنینگ یکی از کاربردهای هوش مصنوعی و از تکنولوژی‌های جدید است. این تکنولوژی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد به طور خودکار یاد بگیرند و مانند یک انسان هرروز به دانش و علم خود اضافه کنند، قسمت شگفت‌انگیز ماشین لرنینگ افزایش یادگیری بدون دخالت و برنامه‌ریزی انسان است. یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه‌های رایانه‌ای متمرکز است که می توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. داده‌ها و اطلاعاتی که می‌تواند تصمیم‌گیری، نوآوری، کسب و کار و به طور کلی جهان را دگرگون کند.

قابلیت‌های ماشین لرنینگ روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در حقیقت هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ مانند یک کودک نوپا هرروز بیش‌تر از قبل یاد می‌گیرند. افزایش یادگیری و توانایی این تکنولوژی جدید، جهان را دگرگون می‌کند. علاوه بر این ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی مثل یک موتور محرک برای پیشرفت سایر تکنولوژی‌ها هستند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ۱۰ سال آینده | از زبان کارشناسان برتر دنیا بشنوید

اگر لحظه‌ای درنگ کنیم و نگاهی به دستاوردهای تکنولوژی دنیای امروز داشته باشیم، خواهیم دید که در کتاب‌های تخیلی سالیان گذشته، به بسیاری از آن‌ها اشاره شده‌ است. خودروها بدون داشتن سرنشین رانندگی می‌کنند، دستگاه‌های کنترل از راه دور قادر به روشن کردن سیستم روشنایی ساختمان هستند و پهبادهای پرنده، در آسمان می‌چرخند. درست است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، آن‌چنان که باید تکامل و توسعه نیافته‌اند؛ ولی بااین‌حال، باز هم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری هستیم.

در این‌که تکنولوژی، شیوه‌ی ارتباط مردم با دنیای اطرافشان را تغییر می‌دهد، شکی نیست. به عنوان مثال، فوراسکوئر (Foursquare) اپلیکیشنی است که خدمات جستجوی مکان را ارائه می‌کند یا تکنولوژی پیلگریم اس‌دی‌کی (Pilgrim SDK) که یک موتور جستجوی پیشرفته و محتوا محور است. این تکنولوژی‌ها، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، از مکان فیزیکی مصرف‌کنندگان مطلع می‌شوند. کسب‌وکارها و برندهای مختلف، با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند مکان‌های پرطرفدار و پربازدید مشتریان‌شان را شناسایی کرده و تعامل خود را با آن‌ها افزایش دهند.

حال این سؤالات مطرح می‌شوند که:

در ۱۰ سال آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد که امروز از آن بی‌خبریم؟ آینده به چه شکل خواهد بود؟

درست است که هیچ‌کدام از ما، گوی بلورینی نداریم که آینده را به شکلی شفاف به ما نشان دهد، ولی این بدان معنا نیست که از پیش‌بینی آینده ناتوان هستیم.

در این مقاله، گروهی از متخصصان خبره که در صنایع مبتنی بر داده، مشغول فعالیت هستند، انتخاب شده‌ و به این سؤال پاسخ داده‌اند که:

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ده سال آینده به کجا خواهند رسید؟

(به‌احتمال‌زیاد، پس از خواندن این پاسخ‌ها، امید و اشتیاق زیادی برای تجربه‌ی زندگی در ۱۰ سال آتی خواهید داشت)

۱) افزایش امنیت

 

نیکولاس هورباچسکی (Nicholas Horbaczewski)، مدیر اجرائی و بنیان‌گذار لیگ مسابقات پهباد است. او می‌گوید:

پهبادها، شیوه‌ی زندگی ما را تغییر خواهند داد. پهبادهای امروز، سرنوشتی مشابه با تلفن‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی خواهند داشت. این هواپیماهای کنترل از راه دور، قادرند اشیا را در فواصل نزدیک و در مسیرهای پیچیده، جابجا کنند و از این نظر، منحصربه‌فرد هستند. پهبادها موجب تسریع ارسال کالا، واکنش‌های اورژانسی و ارسال بسته‌های پزشکی خواهند شد. یکی از ویژگی‌های جالب پهبادها این است که می‌توانند پرواز کنند. این ویژگی، امکان نظارت پیوسته بر مکان‌های غیر قابل دسترسی را فراهم کرده و جهان را به مکان امن‌تری تبدیل می‌کند. در آینده‌ای نزدیک، شبکه‌ای از پهبادهای بدون سرنشین، در آسمان بالای سر ما پرواز خواهند کرد، از ما مراقبت خواهند کرد و با ما تعامل خواهند داشت. پهبادها، بسیار سریع‌تر از گوشی‌های تلفن همراه کنونی، تکامل پیدا کرده و سبک زندگی ما را دگرگون خواهند کرد.

۲) ارائه‌ی سرویس‌های خدماتی جدید

 

مارتین فورد (Martin Ford)، آینده‌نگر و نویسنده‌ی کتاب موفق و پرفروش ظهور ربات‌ها (Rise of the Robots) معتقد است:

هوش مصنوعی، موجب تکامل قابلیت‌های حل مسئله و تولید ایده‌های جدید می‌شود. در ۱۰ سال آینده، به یک نقطه‌ی عطف خواهیم رسید و پس‌از آن، نرخ بی‌سابقه‌ای از پیشرفت‌ را تجربه خواهیم کرد. هوش مصنوعی و صنعت رباتیک، به‌خوبی با فرآیندهای کسب‌وکاری عجین خواهند شد و بهره‌وری سازمان‌ها را ارتقا خواهند داد. محصولات و خدمات مبتنی بر داده، بازار مصرفی و صنعتی جدیدی را ایجاد خواهد کرد. هوش مصنوعی، علی‌رغم مزایایی که دارد، چالش‌هایی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. افزایش نابرابری و بیش‌تر شدن نرخ بیکاری (که در اثر خودکار شدن شغل‌های امروزی به وجود می‌آید)، نمونه‌هایی از همین چالش‌ها هستند. حریم شخصی، امنیت، جهت‌گیری الگوریتمی و برنامه‌های نظامی، مشکلات دیگری هستند که در مسیر پیاده‌سازی هوش مصنوعی وجود خواهند داشت. ده سال بعد، به‌احتمال‌زیاد، این چالش‌ها به بحث روز گفتمان‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل خواهند شد.

۳) توانمندسازی کسب‌وکارها

 

متیو کامن (Matthew Kamen)، معاون ارشد بخش مهندسی فوراسکوئر است. وی عنوان می‌کند:

آن دسته از کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، که به تعامل با مشتری مربوط هستند، همان خدماتی را ارائه می‌دهند که خود انسان‌ها نیز می‌توانند انجام دهند و من از این موضوع، ناراضی هستم. در طی ۱۰ سال آینده، موانع اعتماد به ماشین‌ها کاهش پیدا خواهند کرد و در نتیجه‌ی آن، وابستگی به الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، افزایش خواهد یافت. برای مثال، فرض کنیم که شما قصد سفر به پاریس را دارید. در این شرایط، به تمامی توصیه‌های دوست‌تان اعتماد می‌کنید و به این نکته توجه نمی‌کنید که او تنها یک‌بار و فقط برای چند روز در پاریس بوده است. تکنیک‌های پیچیده‌ی یادگیری ماشین نیز توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را ارائه می‌کنند؛ ولی مشکلی که وجود دارد، این است که مردم به این توصیه‌ها اطمینان نمی‌کنند. این وظیفه‌ی ما است که با توضیح دادن طرز کار هوش مصنوعی، سطح اعتماد را در بین مردم ارتقا دهیم. امروزه، شرکت‌هایی مثل فوراسکوئر، قابلیت بزرگی را به گوشی‌های تلفن همراه اضافه کرده‌اند. این شرکت‌ها از تکنولوژی مکان‌یابی مبتنی بر یادگیری ماشین استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان، تحلیل‌گران و فروشندگان، می‌توانند از طریق این اپلیکیشن، میزان تعامل خودشان را با مشتری افزایش دهند. صنعت، اشتیاق زیادی برای به‌کارگیری این تکنولوژی نشان می‌دهد؛ نمونه‌های موفق زیاد هستند و من منتظر تحولی سازنده در طی ۱۰ سال آینده هستم.

۴) بهبود مراقب‌های بهداشتی

 

سرکان کوتان (Serkan Kutan)، مدیر ارشد فناوری در زاک‌داک (Zocdoc) است. او اظهار دارد:

ماشین‌ها می‌توانند کمک زیادی به پزشکان بکنند. در آینده‌ای که من تجسم می‌کنم، پزشک در صدر خدمات بهداشتی و درمانی قرار ندارد؛ بلکه این هوش مصنوعی است که عمده‌ی وظایف دکترهای امروزی را به عهده می‌گیرد. در طول سی یا چهل سال آینده، تعداد بیمارانی که به دکتر مراجعه می‌کنند، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. اغلب پزشکان امروز، ساعات کاری طولانی دارند. این امر کارایی پزشکان را کاهش داده و آن‌ها را از به‌روزرسانی دانش و کسب اطلاعات در زمینه‌ی تحقیقات، روش‌های درمانی و پیشرفت‌های داروئی بازمی‌دارد. اینجاست که ماشین‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند. هوش مصنوعی قادر است به مجموعه‌ی گسترده‌ای از داده‌های بیماران، روش درمان و نتایج آن دسترسی داشته باشد. جایگاه ماشین‌ در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، ارتقا خواهد یافت. ماشین‌ها کار تشخیص بیماری را به عهده خواهند گرفت، انسان‌ها به تعامل با بیمار خواهند پرداخت و با مشارکت هوش مصنوعی، نتایج درمان را بهبود خواهند داد. آینده‌ای که من در ذهن دارم، بسیار هیجان‌انگیز است.

۵) تسهیل پایداری زیست محیطی

 

نیکیتا جانسون (Nikita Johnson)، بنیان‌گذار ری.ورک (RE.WORK) است. او می‌گوید:

تمامی صنایع و همه‌ی فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم، تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. چند مورد از مهم‌ترین چالش‌هایی که انسان قرن بیست و یکم با آن روبرو است، عبارت است از: افزایش جمعیت، شهرسازی و انرژی. ارائه‌ی راهکار برای این چالش‌ها، مستلزم تحقیق و مطالعه در زمینه‌ی پایداری زیست محیطی، تغییرات آب‌وهوایی و سایر مسائل زیست‌محیطی است. عوامل مختلفی در انجام برنامه‌ریزی شهری نقش دارند. اگر ما قابلیت ردیابی حرکت ساکنین در سطح شهر را داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم برای متعادل‌سازی تراکم شهری و مسائل زیست محیطی مشابه برنامه‌ریزی کنیم.

۶) ادغام مرزهای دیجیتالی و فیزیکی

 

تیمونی وست (Timoni West)، رئیس تحقیقات ایکس‌آر (XR) در شرکت یونیتی تکنولوژیز (Unity Technologies) است. او می‌گوید:

کارایی کامپیوتر محدود به انجام وظیفه‌ی خاصی نیست و تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی را می‌توان با کامپیوتر کنترل کرد. بنابراین انتظار می‌رود که کامپیوترها تعامل هوشمندانه‌تری با انسان‌ها داشته باشند. در حال حاضر، اگر شما در شیوه‌ی کار با کامپیوتر دچار اشتباه شوید، کامپیوتر پیام خطا می‌دهد؛ سپس شما آن را خاموش می‌کنید و همه چیز تمام می‌شود. اکنون تصور کنید که در حال انجام یک بازی کامپیوتری در مقیاس واقعی و در داخل آپارتمانتان هستید و ناگهان یک اشتباه رخ می‌دهد؛ پنجره‌ی نمایشگر پیام خطا در کجا ظاهر می‌شود؟ اصلاً آیا لزومی به وجود چنین پنجره‌ای وجود دارد؟ سؤالات مشابه و بی‌جواب بسیاری در حوزه‌ی تعامل انسان با کامپیوتر وجود دارد. در آینده، مجهز بودن به شیوه‌های هوشمند اطلاع‌رسانی، از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. تیم ما به دنبال هوشمندتر کردن کامپیوترهاست و این راه را ادامه خواهد داد.

۷) هوشمندسازی بیشتر ما

 

جان استچر (John Stecher)، رئیس گروه مدیریت در بانک سرمایه‌گذاری بارکلیز (Barclays) است. وی عنوان می‌کند:

قدرت محاسبات در حال افزایش است و این امر، ما را در آموزش مدل‌های جدید، توانمندتر می‌کند. رشد روزافزون تعداد داده‌هایی که روزانه تولید می‌شوند، امکان نظارت بهتر بر دنیای اطراف را فراهم می‌کنند. اگر این دو عامل را با هوش مصنوعی ترکیب کنیم، امکان آموزش مدل‌های هوشمند و سیستم‌های دانش مهیا می‌شود. پیش‌بینی‌های هوشمند رفتارها و حوادث در آینده، قابلیتی است که درنتیجه‌ی ادغام قدرت محاسبات، داده‌ها و هوش مصنوعی به دست می‌آید. تنها مانعی که بر سر راه هوش مصنوعی قرار دارد، محدودیت‌های قانونی شرکت‌های خدمات مالی است. این قوانین، دسترسی به اطلاعات را محدود کرده و آموزش مدل‌ها را با چالش مواجه می‌کنند. درست است که این امر از سرعت رشد هوش مصنوعی می‌کاهد، ولی هوش مصنوعی باید باقدرت به مسیرش ادامه دهد و از پس موانع پیش رویش بربیاید. به اعتقاد من، نگرانی مردم از افزایش قدرت هوش مصنوعی، بی‌اساس است. آموزش یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی، شبیه به تربیت یک کودک است. اگر با آن درست برخورد کنیم، آموزش‌های مناسبی بدهیم و کارهای درست و غلط را به آن بیاموزیم، طبیعتاً به‌درستی رشد خواهد کرد و به یک عنصر مولد در جامعه تبدیل خواهد شد. درست مثل ما انسان‌ها.

۸) الهام‌بخشی به هنرمندان

استفانی دینکینز (Stephanie Dinkins)، یک هنرمند فرارشته‌ای هوش مصنوعی است. او نظر خود را این‌چنین بیان می‌کند:

۱۰ سال بعد، الگوریتم‌ها در انجام تصمیم‌گیری‌های کوچک و بزرگ، دخیل خواهند بود. هنرمندانی مثل من، می‌توانند وارد دنیای هوش مصنوعی شوند. این کار ممکن است بسیار دشوار به نظر برسد، ولی گام‌هایی در جهت شروع آن برداشته شده است. من هنرمندان را ترغیب می‌کنم که به هوش مصنوعی، به چشم بقیه‌ی مدیوم‌ها نگاه کنند و با کمک آن، آثاری زیبا و تأثیرگذار را خلق کنند. من قصد این را ندارم که تکنولوژی را به یک هنرمند تبدیل کنم. ما باید هوش مصنوعی را وسیله‌ای برای تقویت قدرت اندیشه و ابتکار انسان بدانیم نه جایگزین آن. حسن نیت، خلاقیت و عدالت، ملزوماتی هستند که باید در سیستم‌های هوش مصنوعی ارائه‌شده به جهان (شخصی، کسب‌وکارها، دولتی و…)، رعایت شوند. اما سؤالی که هم‌چنان پابرجاست، این است: چگونه می‌توان در عین احترام به تفاوت‌ها، شئون انسانی و ویژگی‌های فرهنگی، از هوش مصنوعی برای بهره‌وری استفاده کرد؟

۱۶ تکنولوژی جدید که آینده جهان را متحول می‌کنند

کد خبر : 64207شنبه 27 دی 1399 - 14:52:25

تکنولوژی جدید یعنی واقعی شدن تمام رویاهایی که تا قبل از این تنها یک خیال شیرین بوده است. چه باور کنید چه نه، آینده ی جهان با این ۱۶ تکنولوژی جدید دگرگون خواهد شد.

 

۱. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در صدر جدول تکنولوژی آینده

نقش هوش مصنوعی در تکنولوژی آینده

هوش مصنوعی (AI) به شبیه سازی هوش انسان در ماشین‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ریزی شده‌اند مانند انسان فکر کنند و کارهای او را تقلید می‌کنند. مثال ساده‌ی هوش مصنوعی ربات‌ها هستند که هرروز باهوش‌تر و نزدیک‌تر به انسان‌ها می‌شوند. هوش مصنوعی ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

ماشین لرنینگ یکی از کاربردهای هوش مصنوعی و از تکنولوژی‌های جدید است. این تکنولوژی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد به طور خودکار یاد بگیرند و مانند یک انسان هرروز به دانش و علم خود اضافه کنند، قسمت شگفت‌انگیز ماشین لرنینگ افزایش یادگیری بدون دخالت و برنامه‌ریزی انسان است. یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه‌های رایانه‌ای متمرکز است که می توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. داده‌ها و اطلاعاتی که می‌تواند تصمیم‌گیری، نوآوری، کسب و کار و به طور کلی جهان را دگرگون کند.

قابلیت‌های ماشین لرنینگ روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در حقیقت هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ مانند یک کودک نوپا هرروز بیش‌تر از قبل یاد می‌گیرند. افزایش یادگیری و توانایی این تکنولوژی جدید، جهان را دگرگون می‌کند. علاوه بر این ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی مثل یک موتور محرک برای پیشرفت سایر تکنولوژی‌ها هستند.

۲. اینترنت اشیا تکنولوژی آینده را یکپارچه می‌کند

اینترنت اشیا در زندگی روزمره و تکنولوژی جدید

اینترنت اشیا ((IoT) به سیستمی از اشیا متصل به اینترنت گفته می‌شود که قادر به جمع آوری و انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه بی سیم و بدون دخالت انسان هستند. امکانات شخصی، تجاری و … در اینترنت اشیا تقریبآ بی نهایت است. اینترنت اشیا به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد که به هم متصل شده و با همکاری هم زندگی را آسان‌تر کنند.

دستگاه‌های هوشمند هرروز بیشتر می‌شوند. کافی است نگاهی به اطرافتان بیاندازید. خانه‌ی شما و تمام وسایل آن در آینده‌ای نه چندان دور هوشمند می‌شوند. البته خانه‌ هوشمند تنها نمونه‌ای کوچک از تکنولوژی جدید است. مزارع هوشمند، لباس‌ها و هرآنچه که فکرش را نمی‌کنید در آینده نزدیک به اینترنت متصل است. هوشمند سازی یک نتیجه مهم دارد. اینترنت اشیا به طرز چشم‌گیری رشد می‌کند. دستگاه‌ها به‌طور پیوسته در حال جمع‌آوری و انتقال داده هستند. این موضوع علاوه بر پیشرفت اینترنت اشیا، باعث پیشرفت تکنولوژی در سایر زمینه‌ها مثل رشد هوش مصنوعی و بیگ دیتا نیز می‌شود.

۳. از لباس های هوشمند تا ساخت انسان فرامرزی، تکنولوژی جدید به همه جا نفوذ خواهد کرد

تکنولوژی جدید لباس هوشمند و تاثیر آن در آینده جهان

 

آنچه در ابتدا به عنوان ردیاب و استفاده از تکنولوژی برای تناسب اندام آغاز شد، اکنون تمام صنعت مد و پوشاک را احاطه کرده است. آینده پژوهی صنعت مد فرضیه‌ای را در این باره مطرح کرده است که در حال حاضر فاصله‌ی چندانی با واقعیت ندارد: در آینده نزدیک لباس‌ها به بهبود عملکرد انسان و  زندگی سالم‌تر ، ایمن‌تر و کارآمدتر کمک می‌کنند.

اما این همه‌ی دست آورد تکنولوژی جدید نیست. پیشرفت تکنولوژی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بشر با ادغام ژن‌ها و ترکیب انسان‌ها بتواند موجودات جدیدی خلق کند. موجوداتی که ممکن است در آینده به اسم انسان‌های عظیم و یا انسان فرامرزی بشناسیم.

۴. بیگ دیتا و آنالیز پیشرفته اطلاعات

تکنولوژی بیگ دیتا و انفجار اطلاعات در جهان آینده

تکنولوژی بیگ دیتا توضیح یک وضعیت است، حالتی که یک حجم باورنکردنی و متنوع از داده (با ساختار و بدون ساختار) با سرعت زیاد در حال رشد است.  اما این داده‌ها چگونه به پیشرفت تکنولوژی، هوش تجاری و تکنولوژی آینده کمک می‌کنند؟

به کمک آنالیز داده‌ها (تجزیه و تحلیل داده‌های بسیار پیشرفته، که اغلب با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تقویت می‌شود) ما می‌توانیم داده‌های بدون ساختار و پیچیده و بسیاری از مسائل غیر ممکن را درک کرده و حل کنیم. علاوه بر این از آنالیز داده های کلان  می توان برای  تصمیم گیری بهتر و حرکت های استراتژیک تجاری استفاده کرد.

۵. بلاکچین و تحول در تجارت آینده

فناوری بلاکچین و قابلیت تجارت ایمن و مطمئن

تعریف بلاکچین به زبان ساده را می توان در یک جمله خلاصه کرد:  بلاکچین ثبت دیجیتالی معاملات تجاری است. این تکنولوژی جدید در حال حاضر برای ثبت معاملات انجام شده با ارزهای اینترنتی مانند بیت کوین استفاده می شود، البته کاربرد های تجاری بلاکچین بسیار زیاد است. در واقع  آینده تجارت جهان تا حدود زیادی به این تکنولوژی وابسته است.

علاوه براین تکنولوژی جدید بلاکچین یک روش فوق‌العاده برای ذخیره ایمن، احراز هویت و محافظت از داده‌ها است. فناوری که می‌تواند بسیاری از جنبه‌های تجارت را متحول کند. علاوه بر این آینده اقتصاد به لطف بلاکچین بسیار قابل اعتماد است. این تکنولوژی معاملات تجاری را تا حد زیادی مورد اطمینان خواهد کرد.

۶. رایانش ابری و ذخیره آنلاین اطلاعات

تکنولوژی رایانش ابری و توانایی آنالیز آنلاین داده ها

برای ذخیره اطلاعات با هر حجمی دیگر نیازی به فلش مموری یا سایر منابع ذخیر داده ندارید. همه‌ی اطلاعات شما می‌تواند به کمک اینترنت ذخیره شود. اطلاعاتی که می‌توانید در هرجای دنیا و هر سیستم دیگری به کمک اینترنت آن‌ها را بازیابی کنید. اما این موضوع چه مزیتی دارد؟

به کمک رایانش ابری و قابلیت ذخیره داده‌ها به صورت آنلاین، داده‌ها می‌توانند به راحتی انتقال پیدا کنند و تجزیه و تحلیل آن‌ها به طرز چشم‌گیری آسان می‌شود. رایانش ابری (تجزیه داده ها به صورت هوشمند) می‌تواند بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی را به سطح جدیدتری برساند. از دید کسب و کارهای آنلاین رایانش ابری به معنای بهبود همکاری و بهره وری و همچنین کاهش قابل توجه هزینه است.

۷. واقعیت مجازی دنیای واقعی را احاطه خواهد کرد

واقعیت مجازی و تحقق رویاهای باورنکردنی بشر در آینده

واقعیت مجازی (VR)  در حقیقت شبیه سازی رایانه ای است که در آن فرد می تواند در یک محیط سه بعدی مصنوعی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند عینک مخصوص با صفحه یا دستکش مجهز به سنسور، محیطی ورای جهان واقعی که در آن حضور دارد را تجربه کند.

واقعیت افزوده (AR) استفاده  از اطلاعات به صورت متن، تصویر، صوت و سایر پیشرفت های مجازی است که با اشیای دنیای واقعی ترکیب شده اند. در حقیقت شما بدون عینک یا سنسور ممکن است یک میز، یک نوشته و یا حتی یک نمای طبیعی را ببینید و در کنار خود حس کنید، در حالی که واقعیت ندارد و تنها به کمک تکنولوژی ظاهر شده است. چیزی شبیه به داستان های تخیلی دوران کودکی!

ترکیب سه تکنولوژی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی یعنی شما پس از این در خیالات خود زندگی می‌کنید. هیچ چیز به کمک این سه تکنولوژی جدید در جهان شما غیر ممکن نیست. جهانی دیجیتالی که بشر در آینده نزدیک به طور کامل در آن غوطه ور می‌شود.

۸. دوقلوهای دیجیتالی، همزاد هوشمند در دنیای آینده

دوقلوهای دیجیتالی آزمایشات را آسان تر می کنند

یک دوقلوی دیجیتال یک نسخه دیجیتالی از یک جسم، محصول، فرآیند یا اکوسیستم واقعی است. این تکنولوژی جدید به ما امکان می‌دهد تغییرات و تنظیماتی را  که ممکن است  روی جسم واقعی بسیار گران یا پرمخاطره باشد، به راحتی آزمایش کنیم. علاوه بر این باعث تحول و دست یابی به نتایج بسیار جالبی در رابطه با انسان و سایر پدیده‌ها خواهدشد. نتایجی که تا پیش از این به دلیل پرمخاطره بودن آزمایش‌ها امکان تست کردن آن‌ها وجود نداشته است.

۹. اینترنت ۵G و ۶G: با سرعت نور ارتباط برقرار کنید

اینترنت پر سرعت، باعث پیشرفت تکنولوژی سایر تکنولوژی ها می شود

نسل پنج و ششم اینترنت یعنی یک اتصال جهانی سریع‌تر، دقیق‌تر و پایدارتر، که آماده است تا دنیا را متحول کند. اما این تکنولوژی جدید تنها به معنای راحتی بیشتر برای تماشای فیلم یا استفاده روزمره از شبکه‌های مجازی نیست. اینترنت پرسرعت در آینده باعث پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال اتصال دستگاه‌های بیشتر و حجم بیشتر داده باعث پیشرفت اینترنت اشیا، بیگ دیتا و ماشین لرنینگ خواهدشد. علاوه بر این امنیت و حریم خصوصی افراد با گسترش نسل پنجم  و ششم اینترنت به شدت بیشتر خواهد شد.

۱۰. ژنومیک و جهش ژنتیکی موجودات زنده

پیشرفت ژنومیک به عنوان تکنولوژی جدید

پیشرفت در محاسبات و تجزیه و تحلیل‌ها جهش‌های باورنکردنی در درک ما از ژنوم انسان ایجاد کرده است. تکنولوژی جدید در حال تغییر در ساختار ژنتیکی موجودات زنده است.

به عنوان مثال، اصلاح جهش‌های DNA که می ‌تواند منجر به بهبود سرطان یا سایر بیماری‌های خطرناک شود. علاوه بر این تشخیص به موقع یک بیماری می تواند به طور قابل توجهی شانس درمان را افزایش دهد و ژنومیک می تواند یک بیماری را مدت ها قبل از بروز علائم تشخیص دهد.

۱۱. همکاری انسان و ربات در آینده

ربات های خلاق در تکنولوژی جدید

به لطف هوش مصنوعی، ربات‌ها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. شاید کمی عجیب باشد اما ربات‌ها در آینده نزدیک قادر به خلق آثار هنری و طراحی خواهندبود. در نتیجه، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرآیندهای خلاقانه و هنر آینده به سمت همکاری بیشتر انسان و ربات سوق پیدا کند.

۱۲. سیستم عامل های دیجیتال، ارتباط انسان ها را تغییر می دهد

شبکه های مجازی و ارتباط انسان ها در تکنولوژی جدید

فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و … همگی نمونه هایی از پلتفرم های دیجیتال هستند. شبکه هایی که ارتباط و تبادلات نظر بین افراد را تسهیل می کنند. این روند باعث تغییر مدل‌های تجاری مستقر در بازار می شود. بسیاری از مشاغل سنتی در آینده نزدیک به این پلت فرم ها منتقل شده و دیجیتال می شوند. مفهومی که امروزه نیز با اسم دیجیتال مارکتینگ در حال تغییر اقتصاد و تجارت جهانی است.

۱۳. هواپیماهای بدون سرنشین و تغییر آینده‌ی نظامی

هواپیماهای هوشمند که یا از راه‌دور و یا به صورت خودکار خلبانی می‌شوند، چهره عملیات نظامی را تغییر داده‌اند. اما این تنها تأثیر هواپیماهای بدون سرنشین نیست.

مأموریت‌های جستجو و نجات، اطفا حریق و حمل و نقل، همه توسط  تکنولوژی پهپاد تغییر شکل می‌دهند. البته باید گفت بهتر است خود را برای تاکسی‌ها و اتومبیل‌های خودران در آینده نزدیک نیز آماده کنید.

۱۴. محاسبات و رایانه های کوانتومی

محاسبات کوانتومی، زمینه ساز پیشرفت تکنولوژی

محاسبات کوانتومی مبتنی بر اصول نظریه کوانتوم است که رفتار انرژی و مواد را در سطح اتمی و زیر اتمی توضیح می دهد. رایانه های کلاسیک که امروز از آنها استفاده می کنیم فقط می توانند اطلاعات را در بیت هایی رمزگذاری کنند که مقدار آنها ۱ یا ۰ باشد. اما رایانه های کوانتومی ساختاری کاملا متفاوت دارند.

کامپیوترهای کوانتومی، سیستم‌های با قدرت و سرعت غیرقابل تصور هستند. محاسبات کوانتومی قادر است مسائلی را حل کند که تا پیش از این غیر قابل حل بوده است. در واقع محاسبات کوانتومی باعث می‌شود که تکنولوژی پیشرفته فعلی ما چیزی شبیه عصر حجر باشد. محاسبات کوانتومی در حال حاضر تا حد زیادی به آزمایشگاه‌ها محدود شده‎است، اما ما می توانیم اولین رایانه کوانتومی تجاری و بلوغ تکنولوژی جدید را در دوران حیات خود و زمانی کمتر از ده سال آینده ببینیم.

۱۵. چاپ سه بعدی، چهار بعدی و ساخت مواد طبیعی

پرینت سه یعدی، محصولات آینده را خلق می کند

چاپ سه بعدی، فرآیندی است که در آن چاپگر سه بعدی با قرار دادن لایه به لایه مواد مطابق با مدل دیجیتالی سه بعدی شی ، اشیا  سه بعدی ایجاد می کند. نسل بعدی این تکنولوژی مربوط به پرینتر ها و اشیا ۴ بعدی است.

چاپ ۴ بعدی فرایندی است که از طریق آن یک شی چاپ شده سه بعدی بر اثر تأثیر انرژی های ورودی خارجی مانند دما، نور یا سایر محرک های محیطی، خود را به ساختار دیگری تبدیل می کند.

اگرچه چاپ سه بعدی ممکن است در مقایسه با سایر تکنولوژی های جدید کمی جا افتاده باشد اما تکنولوژی چاپ سه بعدی و ۴ بعدی کاربردهای بسیار گسترده‌ای در تکنولوژی آینده خواهدداشت و با ترکیب بسیاری از مسائل تجاری مانند شخصی‌سازی انبوه، دگرگون‌کننده آینده خواهد بود.

۱۶. فناوری نانو و علم مواد، خالق اجسام شگفت انگیز آینده

نانو تکنولوژی بخشی از علم و فناوری در مورد کنترل و ساخت ماده در مقیاس اتمی و مولکولی است. موادی که اندازه ی  آن ها در حدود ۱۰۰ نانومتر است. فناوری نانو معمولا برای ساخت محصولاتی استفاده می شود که از قطعات کوچک استفاده می کنند، مانند دستگاه های الکترونیکی، کاتالیزورها و حسگرها

توانایی روزافزون ما در درک و کنترل مواد در مقیاس کوچک باعث تولید مواد و محصولات جدید در آینده می‌شود. محصولات هیجان انگیزی مانند نمایشگرهای خم شونده و … که دنیای تولید کالا را به کلی تغییر می‌دهد

سیستم‌های هوشمند یا Intelligent Systems چیستند؟

منتشر شده توسط  زهیر معصومیان در  

موضوعات 

برچسب ها 

سیستم‌های هوشمند - مدیاسافت

سیستم‌های هوشمند دستگاه‌هایی هستند که فناوری پیش رفته‌ای داشته و نسبت به جهان اطراف خود واکنشی توام با ادراک دارند. سیستم‌های هوشمند را می‌توان از یک جاروبرقی خودکار رومبا (Roomba) تا برنامه‌های تشخیص چهره و تعیین هویت خرید اختصاصی آمازون (Amazon) و به صورت‌های گوناگونی مشاهده نمود.

 

دیدن محیط اطراف یکی از روش‌هایی است که این سیستم‌ها می‌توانند به وسیله‌ی آن اطراف‌شان را درک کنند. در اواخر دهه‌ی 1950 میلادی مطالعاتی انجام شد که چگونگی روند ادراک کامپیوترها از محیط اطراف‌شان و نحوه‌ی تفسیر تصاویر و ترتیب ویدیوها را مشخص ساخت. از آن زمان به بعد، این فناوری قدرت روزافزونی یافت و به بخش جدایی ناپذیری از صنعت، بازرگانی و حکومت کشورها تبدیل شد.

سیستم‌های هوشمند در حوزه‌های خود بر تعامل با کاربرانی از نوع بشر و تغییرات و پویایی محیط‌های اجتماعی و فیزیکی تمرکز دارند. ربات‌های ابتدایی در تصمیم‌گیری‌های خودکار خود استقلال عمل کم‌تری داشتند. پیش فرض آن‌ها مواجه شدن با جهانی قابل پیش بینی بود و در شرایط یکسان بارها و بارها رفتارهایی مشابه را پیش می‌گرفتند. ربات‌های امروزی دستگاه مستقلی هستند که می‌توانند محیط اطراف‌شان را درک کنند و در جهانی فیزیک اهداف خاصی را دنبال نمایند.

چالش‌ها:

مطالعه و تحقیق در زمینه‌ی سیستم‌های هوشمند با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. بسیاری از این چالش‌ها مرتبط با محاسباتی است که در ارتباط با جهان فیزیکی و پویا روی می‌دهند.

عدم قطعیت: حس‌گرهای فیزیکی، اطلاعات و فعالیت‌هایی محدود، پر سر و صدا و غیر دقیق را ایجاد می‌کنند. بنابراین، ممکن است به دلیل سر و صدای زیاد یا محدودیت‌های اجرایی، کلیه‌ی اقدامات سیستم نادرست باشد.
جهان پویا: جهان فیزیکی به طور مداوم در حال تغییر است. با توجه به این مطلب، در برخی موارد لازم است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیماتی برای سازگاری با تغییرات محیطی اتخاذ گردد.
محاسبات وقت‌گیر: تلاش برای یافتن بهترین مسیر و راه حل ممکن در جهت دستیابی به یک هدف نیازمند مطالعاتی گسترده و طولانی و گاه صرف هزینه‌ای گزاف ست. اشکال این موضوع آن است که در طول انجام گرفتن محاسبات ذکر شده، جهان همچنان تغییر می‌کند. بنابراین، محاسبات انجام شده منسوخ گشته و دیگر به کار نمی‌آیند.
نقشه برداری: هنگامی که جهان سه بعدی را به دنیایی دو بعدی تبدیل می‌کنید، بسیاری از اطلاعات از دست می‌روند. لازم است کامپیوتر بر چالش‌هایی از قبیل تغییر چشم انداز، نورپردازی و مقیاس فائق آید. این تغییرات شامل حرکت‌های موجود در پس زمینه و دسته بندی اقلام گوناگون نیز می‌گردد.

برنامه‌های کاربردی

در جامعه‌ی امروز، سیستم‌های هوشمند آماده می‌شوند تا نقش‌های بیش‌تری را به خود اختصاص دهند. از جمله‌ی این نقش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اتوماسیون کارخانجات
  • خدمات رباتیک
  • ارائه‌ی کمک‌های رباتیک
  • کاربردهای نظامی
  • خدمات پزشکی
  • خدمات آموزشی
  • دنیای سرگرمی
  • بازرسی بصری
  • نویسه خوانی
  • تشخیص هویت با استفاده از روش‌های مختلف بیومتریک مانند: چهره، اثر انگشت، عنبیه و دست.
  • نظارت بصری
  • نقل و انتقال هوشمند

مطالعه‌ی سیستم‌های هوشمند

لازم است دانش پژوهان علاقمند به مطالعه در زمینه‌ی سیستم‌های هوشمند اطلاعات گوناگونی را در حوزه‌های مختلف درک و جمع آوری نمایند. اطلاعاتی از قبیل:

علاوه بر این‌ها مهارت‌های ریاضی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. علومی همچون: مثلثات، جبر خطی و محاسبات دیگر برای شما کاربرد زیادی خواهد داشت. آمار و احتمالات نیز از جمله مهارت‌های اصلی دیگری هستند که در کلیه‌ی رشته‌های وابسته به سیستم‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌ها کسب مهارت در زمینه‌ی لینوکس نیز حائز اهمیت است.

آینده کار یادگیری ماشین در ایران

طبق گزارشات از سایت های بررسی مشاغل ، مهندس یادگیری ماشین به دلیل رشد تقاضا و حقوق زیاد بهترین شغل سال 2019 نامیده شده است. متوسط درآمد فعلی این حرفه 146.085 دلاروبا نرخ رشد 344 درصد در سال گذشته برخوردار است.بنابرین در حال حاضرمی توان گفت آینده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی به نسبت سایر حوزه های شغلی بسیار پررونق تر بوده و در این میان مهندسی یادگیری ماشینی در صدر قرار دارد.
شرکت هایی مانند گوگل ، کوئورا و فیس بوک افراد زیادی را با تخصص یادگیری ماشین استخدام می کنند. در دانشگاههای برتر دنیا تحقیقات گسترده ای در زمینهیادگیری ماشینوجود دارد و در شرکت های برتر هیچ محدودیتی در مورد حقوق افرادمتخصص یادگیری ماشینوجود ندارد.
ایران نیز در رتبه ی ۱۵ جهان در زمینه هوش مصنوعی قرار دارد و تنها رقیب وی در خاورمیانه کشور ترکیه است. مسلما با پیشرفت روزافزون این حوزه و توسعه کاربرد های آن ایران می تواند به زودی جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی قرار بگیرد. دانشگاه های معتبر ایرانی تحقیقات زیادی در این حوزه انجام می دهند و به پیشرفت های قابل توجهی رسیده اند.
در این مقاله از وبسایت آکادمی آمانج به بررسی بیشتر بازار کار و وضعیتیادگیریماشین در ایرانمیپردازیم .

آنچه در این نوشته خواهیم داشت

بازار کار یادگیری ماشین در جهان

بازار کار یادگیری ماشین

شبکه اجتماعی لینکدین یکی از شبکه های اجتماعی نسبتا تخصصی است که بر اساس روابط تجاری و شغلی شکل گرفته و اطلاعات مرتبط با مشاغل مختلف در آن قابل دسترسی است. این شبکه اجتماعی به طور دوره ای نسبت به شرایط رشد و آینده مشاغل تحقیقاتی انجام داده و آن را منتشر می کند.

همکاران شبکه اجتماعی لینکدین اطلاعاتی را در مورد مشاغلی که طی چند سال اخیر بیش ترین رشد را تجربه کرده اند منتشر کرد و بر اساس آن مشخص شد مهارت های مرتبط با حوزه فناوری و داده از جمله بخش هایی بودند که میزان اشتغال زایی در آن ها سریع ترین رشد را داشته است و به خصوص آن دسته از افرادی که در عرصه مرتبط با داده ها فعالیت می کنند بیش تر از بقیه این رشد را پیش روی خود دیده اند.

۱۰ عنوان شغلی برتر با پررونق ترین بازارکاری در پنج سال گذشته بر اساس گزارش لینکدین عبارتند از:

  • مهندس یادگیری ماشینی (رشد ۹.۸ برابری تعداد کارفرمایان نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • کارشناس داده (رشد ۶.۵ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • توسعه دهنده سیستم های فروش (رشد ۵.۷ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • مدیر ارتباط با مشتری (رشد ۵.۶ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • توسعه دهنده کلان داده (رشد ۵.۵ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • مهندس پشتیبان (رشد ۵.۵ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • توسعه دهنده نرم افزارهای کاربردی (رشد ۵.۱ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • مدیر علوم داده (رشد ۴.۹ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • شرکای تجاری برندها (رشد ۴.۵ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)
  • توسعه دهنده سیستم های پشتیبانی (رشد ۴.۵ برابری نسبت به سال ۲۰۱۲)

با بررسی این فهرست شاهد هستیم که در رتبه نخست لیست مشاغل با بیشترین رشد، مهندسان حوزه یادگیری ماشینی قرار دارند که گفته می شود این عنوان شغلی بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ رشد ۱۰برابری را تجربه کرده است. پس از آن متخصصان حوزه داده پررونق ترین بازار کاری را پیش روی خود دیدند که در این بازه زمانی این حوزه رشد هفت برابری داشت.

همچنین گفته شد کارشناسان توسعه دهنده کلان داده و مهندسان پشتیبانی هم رشد ۶ برابری داشتند. در گزارش نهایی لینکدین آمده است: <<مجموعه جامعی از مهارت هایی که رشته های مختلف را پوشش می دهند در سال های اخیر بیشترین تقاضا را داشته اند. بیشتر این فرصت های شغلی در لیست جاری رشته های مختلفی را شامل می شدند که قابلیت استفاده از آن ها در صنایع مختلف وجود داشت.>>

پرتقاضاترین شغل ها در حوزه ی ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی در ایران

۱-مهندس یادگیری ماشین (machine learning engineer)

۲-متخصص داده (data scientist)

۳-متخصص پژوهش (research scientist)

۴-مهندس تحقیق و توسعه (Ramp;D engineer)

۵-توسعه دهنده ی هوش تجاری (BI developer)

۶-مهندسبینایی ماشین(computer vision engineer)

مهارت های مورد نیاز جهت استخدام در حوزه یادگیری ماشین در ایران

bull; تسلط به هسته اصلی برنامه نویسی پایتون

bull; تمسلط به اصول برنامه نویسی شی گرا (به خصوص در پایتون)

bull; تسلط به برنامه نویسی مهندسی با زبان پایتون

bull; خلاق در حل مسئله و طراحی و بهینه سازی الگوریتم

bull; تسلط بر کتابخانه های Numpy, Scipy, Matplotlib

bull; تسلط به کتابخانه یادگیری ماشین sklearn

bull; تجربه کار با کتابخانه های Tensorflow و nltk و OpenCV

bull; آشنایی به طراحی دیتابیس MongoDB

bull; آشنایی با مفاهیم یادگیری عمیق و پردازش تصویر

به طور کلی برای ورود به دنیای هوش مصنوعی به مهارت هایی زیر نیاز داریم

۱-دانش برنامه نویسی

۲-دانش ریاضیات و آمار و احتمال

برای فراگیری این مهارت ها، می توانید از کتاب های مرتبط در این زمینه و دوره های آنلاین مختلف استفاده کنید. همچنین، در کانون ها و دورهمی ها شرکت کنید. علاوه بر این ها، می توانید بر روی ارتباط کسب وکار باهوش مصنوعیمطالعه کنید.

کاربردهای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در شرکت های ایرانی

در کشور ما شرکت ها و سرمایه گزارانی در حوزه یادگیری ماشین وجود دارند که از اهداف برخی از آن هامی توان به هدایت ایده ها به سمت تولید و عرضه ی محصول قابل اعتماد و با ارزش افزوده بالا جهت رشد و پرورش استعدادها و نیروی متخصص بازار کار اشاره کرد،

SkillUpاز سری رویدادهایی است که به شکل فصلی با همکاری کوئرا و دانشگاه شریف با هدف انتقال تجربه در حوزه ی جدید تکنولوژی برگزار می شود. در این قسمت بخشی از سخنان مدیران و سرمایه گذاران در زمینه یادگیری ماشین را خواهیم داشت :

ماشین لرنینگ در ایران

 

دکتر محمود کریمیان - مدیرعامل دیدئو

رضا مرادی - توسعه دهنده بک اند در سخن

محسن شجاعی - مدیر فنی پوشه

هادی راسخ - مدیرعامل سلام سینما

توضیح مختصری درباره ی کسب وکار خود بفرمایید:

رضا مرادی - توسعه دهنده بک اند در سخن:

سخن یک کسب وکار B2B است که کسب وکارها را قادر می سازد محصولات و خدمات خود را به صورت گفتاری به مشتریان ارائه دهند و از طریق صوت با آن ها ارتباط برقرار کنند.

محسن شجاعی - مدیر فنی پوشه:

پوشه زیرساخت Push Notification است. ما در واقع یک کسب وکار B2B هستیم و خدمات ارسال نوتیفیکیشن ارائه می کنیم. ما ۸۰ میلیون نصب فعال و حدود ۳۰ میلیون دستگاه یکتا داریم.

هادی راسخ - مدیرعامل سلام سینما:

سلام سینما چندین سال است که در حوزه ی فیلم و سینما فعالیت می کند. سلام سینما برای سرویس پیشنهاد فیلم خود از هوش مصنوعی استفاده می کند.

دکتر محمود کریمیان - مدیرعامل دیدئو:

دیدئو یک جستجوگر ویدیویی است از سال ۹۴ شروع به کار کرده است. دیدئو سعی می کند دسترسی به فیلم های مختلف پلتفرم هایی مانند یویتیوب را ممکن سازد. در حال حاضر حدود ۶ میلیون کاربر ماهانه داریم و هر ماه ۲۵ میلیون ویدیو در آن دیده می شود.

یادگیری ماشینی در ایران

هوش مصنوعی چه کاربردهایی در کسب وکار شما دارد و چرا به سراغ هوش مصنوعی رفته اید؟

رضا مرادی:

تنها راهکار انجام کارهایی که مد نظر ماست، استفاده از هوش مصنوعی است. در تبدیل صوت به متن و درک صوت، پیچیدگی های مختلفی وجود دارد. ما باید بتوانیم بدون قاعده ی خاصی، این کار را انجام دهیم. ما از ابزارهای شناسایی صوت (Voice Recognition)، پردازش زبان طبیعی (nlp) و موتور تبدیل متن به گفتار (text-to-speech) استفاده می کنیم. ما به جاهای مختلفی خدمات ارائه می دهیم. به فرودگاه ها، ایرانسل، ۷۲۴ و . خدمات می دهیم. همچنین ما در حال ساخت سیستمی هستیم تا در سوانح طبیعی با تحلیل تصاویر هوایی و نظرات مردم در شبکه های اجتماعی، به امدادرسانی کمک کنیم.

محسن شجاعی:

ما سعی داریم با پیاده سازی هوش مصنوعی بر روی سرویس اصلی، مشتریان بیش تر و حرفه ای تری جذب کنیم. برای مثال مارکترها در کمپین های خود از A/B Testing استفاده می کنند. ما با استفاده از هوش مصنوعی، قبل از انجام اجرای کمپین، CTR را تخمین می زنیم و از این طریق نیاز به انجام تست های مختلف را از بین می بریم. همچنین، مارکترها می توانند با استفاده از سیستم ما، به شکل شخصی سازی شده برای افراد کمپین اجرا کنند. کار دیگری که ما انجام می دهیم، پیش بینی نیتی کاربران است.

هادی راسخ:

هدف ما از ابتدا استفاده از هوش مصنوعی نبود. از جایی تصمیم گرفتیم هوش مصنوعی را به کار بگیریم تا تجربه ی بهتری برای مخاطبان خلق کنیم.

محمود کریمیان:

وقتی دیدئو را شروع کردیم، در مورد حجم داده ها دیدی نداشتیم. ابتدا تصمیم گرفتیم ویدیوها را به صورت Bulk وارد سیستم کنیم. اما بعد از مدتی دیدیم، برای وارد کردن محتواهای خوب به پلتفرم، وقت و نیروی زیادی نیاز داریم. ما به سمت فرایند بلک لیستی رفتیم که می تواند تشخیص دهد یک محتوا مناسب است یا نه. این فرایند با استفاده از یک درخت دانش (knowledge graph) انجام می شود. دیدئو یک موتور پیشنهاددهنده نیز دارد که محتوای ویدیویی مورد علاقه کاربر را به وی نشان می دهد.

چالش های استارت آپ ها و سرمایه گذاران هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ایران

یادگیری ماشین

محمد مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکتاسمارت آپونچرز سال هاست که به صورت شخصی در بازارهای مالی (عمدتا سرمایه گذاری در استارتاپ ها ) مشغول سرمایه گذاری میباشد وی در مصاحبه ای به بخشی از سوالات در خصوص سرمایه گزاری در حوزه هوش مصنوعی ویادگیری ماشین در ایرانپاسخ داده که مهمترین آن ها را میخوانیم :

از علل توجه خودتان به حوزه هوش مصنوعیبگویید.

هوش مصنوعی یکی از حوزه های ماست. دلیل این انتخاب، دید بلند مدتی است که داریم. هوش منصوعی در ایران ممکن است مقداری با مانیتایز شدن و کسب درآمد کردن و استفاده کاربردی و روزمره فاصله داشته باشد. اما حس می کنم در آینده جهان و آینده اقتصاد نقش جدی و پررنگی دارد. بنابراین ما نیاز داریم که آن را یاد بگیریم. یادگرفتن هوش مصنوعی تنها با خواندن کتاب و مقاله محقق نمی شود. بلکه یک سرمایه گذار باید در این حوزه سرمایه گذاری کند تا بتواند با مشکلات و دردسرهایش آشنا بشود.

ما با این دید، دو استارتاپ سرمایه گذاری کردیم؛ این فکت و دیالوگ که در زمینه هوش مصنوعی فعال هستن. اگر به سخنرانی هایی که در مورد نوآوری وجود دارد نگاه کنید متوجه می شوید که هوش مصنوعی وجه مشترک تمام صحبت های آینده پژوهان است. مثلاً بن هاروویتز با مقایسه نوآوری ۲۰ سال آینده با ۲۰ سال گذشته می گفت تمرکز و نقاط کانونی ما از گذشته تا امروز چگونه و چقدر تغییر کرده است؟ علی رغم تفاوت هایی که گذشته و آینده داشته و دارد تقریباً در همه آنها هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قسمت جدی نوآوری در آینده است.

آیا نسبت علاقه مندی شما به این استارتاپ ها متفاوت است ؟ ارجحیت شما برای سرمایه گذاری به سمت هوش منصوعی است یا استارتاپ های خدماتی تر؟

می شود گفت هرکدام ریسک پروفایل متفاوتی دارند. یعنی بعضی از این استارتاپ ها نوع ریسک ها و بازگشت سرمایه شان متفاوت است. بعضی از این استارتاپ ها ریسک بسیار کمی دارند و به همان نسبت در آینده هم بازگشت سرمایه کمتری احتمالاً داشته باشند. بعضی از آنها ریسک بالقوه زیادی دارند و فاصله شان با کسب درآمد کردن ممکن است بیشتر باشد مانند هوش مصنوعی اما ما حس می کنیم که در آینده می توانند نقش جدی در سبد ما داشته باشد. به بیان دیگر؛ باید نسبت به بعضی از سرمایه گذاری ها دید بلند مدت تری داشته باشیم، مثل هوش مصنوعی اما به بعضی از آنها با اهدف کوتاه مدت تر و میان مدت تر پرداختیم.

آیا نکات تئوری در عمل هم درحال وقوع است؟ چون اینطور به نظر می رسد که بعضی استارت آپ ها ایده آل سرمایه گذاری هستند اما در عمل چنین اتفاق هایی رخ نمی دهد.

بله واقعیت دارد؛ مثلاً یکی از استارتاپ های ما به نام <<گهواره>> که به مادران از پیش از بارداری تا ۶ سالگی فرزند محتوا می دهد، در این حوزه از هوش مصنوعی استفاده می شود در تشخیص اینکه چه محتواهایی به درد چه افرادی می خورد. بنابراین اگر در حوزه سلامت وارد شده باشیم هوش مصنوعی به کار ما می آید. همینطور استارتاپ <<کرفس>> که در زمینه رژیم غذایی فعالیت می کند با بیگ دیتاها روبرو است و بنابراین عرصه مستقیم فعالیت هوش مصنوعی برای تشخیص الگوها و الگوریتم ها است.

ازسختی ها و چالش های کارسرمایه گذاران و استارتاپ های حوزه هوش مصنوعی در ایران ؟

من جواب این سؤال را به دو قسمت تقسیم می کنم؛ از دید سرمایه گذار و از دید استارتاپ. از دید سرمایه گذار چیزی که ماجرا را سخت می کند دوره نگهداری طولانی (HPR) است یعنی اینکه چقدر باید در یک سرمایه گذاری بمانی تا به سود برسی در صنعت سرمایه گذاری این عدد بالاست یعنی عرف دنیا به ۵ تا ۷ سال می رسد؛

یعنی ۷ سال باید در استارتاپ بمانی تا با سود خارج شوی. اما سرمایه گذارهای ما عادت به سودهای کوتاه مدت دارند یعنی به دلیل واقعیت های اقتصادی کشورمان بسیاری از سرمایه گذارانمان دلال مسلک هستند تا حداکثر در سال آینده با سود خوبی خارج شوند. در حالی که این رویکرد برای فضای استارتاپی ممکن نیست.

سختی و مشکل استارتاپ ها این است که بسیاری از آنها بر اساس علاقه شان محصول ساخته اند نه نیاز بازار. ابتدا باید مشتری را پیدا کرد و بعد برای مشکل اون راهکار ارائه داد. به نظر من بیش از آنکه این مشکل، فنی باشد به نیازسنجی و شناخت بازار مربوط است. یعنی خیلی از استارتاپ ها جاهای غلطی را انتخاب می کنند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۴۵
diba zeynali